Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books | RetailDetail

Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books

Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books

Bol.com lanceert in samenwerking met Rakuten Kobo een abonnementsdienst voor e-books. Voor een vast bedrag van 9,99 euro per maand krijgt een abonnee zo toegang tot het volledige assortiment digitale boeken van Bol.com.

40.000 boeken

Bij de lancering van de dienst Kobo Plus zijn alvast meer dan 40.000 verschillende titels, waarvan 16.000 Nederlandstalige, meteen beschikbaar. Ook de nieuwste boeken behoren tot het assortiment en de komende maanden wordt het aantal nog verder uitgebreid.

 

"Met de lancering van een e-book-abonnement vandaag, geven we een nog beter antwoord op de veelgestelde vraag om een breed aanbod boeken, inclusief nieuwe titels en bestsellers, digitaal beschikbaar te maken tegen een aantrekkelijk tarief. Het vormt een goed alternatief voor het bestaande aanbod van diensten die digitale boeken tegen een vast tarief aanbieden, zoals de bibliotheek, maar waarbij het aanbod relatief beperkt is in omvang en nieuwe titels”, aldus Daniel Ropers, algemeen directeur bol.com.

 

Samenwerking sinds 2014

Bol.com werkt voor Kobo Plus samen met Rakuten Kobo. “Wereldwijd is de vraag naar onbeperkte toegang tot muziek en films explosief gegroeid, en we zien dezelfde trend met boeken nu digitaal lezen bij het grote publiek in Nederland en België is doorgebroken. Door de kennis en het bereik van bol.com en Kobo te combineren biedt het e-book-abonnement Kobo Plus de ultieme leeservaring”, zegt Pieter Swinkels van Kobo. Beide partijen integreerden in 2014 al hun leessystemen, waardoor gebruikers van Kobo e-readers eenvoudiger toegang kregen tot het aanbod op bol.com.

 

Dat bol.com samenwerkt met een dochteronderneming van Rakuten is misschien een beetje verrassend, aangezien het Japanse concern wereldwijd ook achter een aantal webshops zit. Rakuten Kobo is wereldwijd echter een grote partij op vlak van digitaal lezen en is in Nederland en België marktleider op vlak van e-readers. De combinatie van het bereik van bol.com en Rakuten Kobo is dan eigenlijk bijna vanzelfsprekend.

 

Piraterij bestrijden

Kobo Plus slaagt er in om een groot aanbod aan te bieden, vanwege een goede samenwerking met de uitgevers en de auteurs. “Natuurlijk zal een nieuw model voor alle betrokkenen even wennen zijn. Zo betekent een nieuw verdienmodel voor ons als uitgever een andere benaderingswijze richting onze auteurs en voor hen geldt dat er op een andere manier voor hun werk betaald gaat worden”, zegt CEO Patrick Swart van WPG Uitgevers.

 

Daarnaast hopen alle partijen dat dit soort diensten de piraterij kan tegengaan, zoals al is gebleken bij abonnementsdiensten voor film en muziek. "Met de lage prijs in combinatie met het gebruiksgemak en het grote aanbod e-books, verlaagt het abonnement de drempel om legaal te downloaden en is de verwachting dat de vraag naar e-readers verder zal groeien”, aldus Ropers.

 

Bol.com is natuurlijk niet de eerste partij wereldwijd die met dit soort abonnement op de proppen komt. In het buitenland zijn er al initiatieven te vinden zoals Kindle Unlimited van Amazon en Skoobe in Duitsland. In Nederland bestaan ook al Yindo en Bliyoo. Die laatste is een onderdeel van Bruna, maar zou minder succesvol zijn dan verhoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.