BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux | RetailDetail

BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux

BREAKING: Alibaba komt naar de Benelux
Pieter Beens / Shutterstock.com

De grootste internetretailer ter wereld, Alibaba Group, opent een kantoor in Amsterdam om Beneluxbedrijven te begeleiden naar de Chinese markt. Oud-Blokkertopman Roland Palmer is aangetrokken om Alibaba in de Benelux te leiden. 

Groeiende Chinese consumentenmarkt


Alibaba Group wil bedrijven en overheden uit de Benelux begeleiden naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar vraag is naar kwalitatief hoogwaardige internationale producten. De Chinese consument kijkt onder meer naar de Benelux voor alle soorten voedingsproducten, zoals zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Ook bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed zijn in trek. 


Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen. Met de opening van het kantoor voor de Benelux zet Alibaba alweer een stap in zijn uitbreiding in Europa: eerder opende de e-tailer al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 

 

Poort naar China

Roland Palmer wordt directeur van Alibaba Group in de Benelux en lid van het Europese directieteam. Hij was voorheen onder meer CEO van Blokker Holding, strategieconsultant bij managementadviesbureau Bain & Company en manager bij bedrijven als Coca Cola Nederland en Unilever Foods UK.

 

“Dit is een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen, zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de internationaliseringsplannen", zegt hij. "We zijn al jarenlang bekend met de mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te importeren, maar de wereld is snel aan het veranderen en met Alibaba Group als ‘de poort naar China’ ontstaat een grote kans om onze producten juist ook richting China te exporteren. De Chinese middenklasse bestaat uit 400 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal in de nabije toekomst toenemen tot 500 miljoen. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Ik kijk ernaar uit om merken en retailers uit de Benelux te introduceren bij deze Chinese consumenten, die staan te popelen om de kwaliteit van internationale producten te ervaren."

 

Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, vindt de benoeming van Palmer een sterke zet: “Roland Palmer was als laatste actieve lid van de Blokker-familie sinds 2009 in dienst van Blokker Holding en sinds oktober 2010 lid van de raad van bestuur. Na het overlijden van zijn oom Jaap Blokker in juli 2011 werd hij benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur. Hij was verantwoordelijk voor de oprichting van Nextail, zowat het enige innovatieve idee sinds jaren bij Blokker. Echter, om onverklaarbare redenen verliet hij de familiale keten. Roland Palmer komt nu langs de grote poort het retaillandschap weer binnen!””

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.