Britse retailers heersers in online exportmarkt | RetailDetail

Britse retailers heersers in online exportmarkt

Britse retailers heersers in online exportmarkt

Volgens OC&C Strategy Consultants en Google staat de Britse retail aan de top als het gaat over wereldwijde online export. Dat heeft het land voornamelijk te danken aan een e-commerceaanbod met een ruime keuze, juiste prijszetting, geslaagde online beleving en goede service.

Handel tussen grootste e-commercemarkten vervijfvoudigt nog

Volgens berekeningen van OC&C Strategy Consultants en Google vertegenwoordigde de internationale handel tussen de zes online marktleiders ter wereld (Frankrijk, Duitsland, Nederland, Scandinavië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten) in 2013 een waarde van vijftien miljard pond (ruim achttien miljard euro).


Diezelfde studie voorspelt bovendien dat deze omzet de volgende zeven jaar vijf keer zo groot zal worden: de online omzet zal stijgen naar 79 miljard pond (bijna 96 miljard euro). Drijvende krachten zijn daarbij een toenemend vertrouwen van de consument enerzijds en de wereldwijde uitbreiding van het internet anderzijds.


40% buitenlandse klanten tegen 2020

Vooral de Britse retailers zouden op groeiende belangstelling van buitenlandse klanten kunnen rekenen: sinds 2010 is het aantal buitenlandse kopers volgens de studie jaarlijks met 46% gegroeid. Dit had in 2013 als gevolg dat Groot-Brittannië een online handelsoverschot van 720 miljoen pond (874 miljoen euro) optekende.


Een aanzienlijk bedrag, zeker in vergelijking met de Verenigde Staten dat zich op de tweede plaats met een overschot van 110 miljoen pond (bijna 134 miljoen euro) en Duitsland op de derde plaats met een overschot van 12 miljoen pond (bijna 15 miljoen euro) tevreden moet stellen.


Op deze manier stevent Groot-Brittannië tegen 2020 af op een totale online omzet van 28 miljard pond (34 miljard euro) waarvan liefst 40% het resultaat is van buitenlandse activiteiten.


Groot-Brittannië grootste online exportmarkt

Volgens de onderzoekers heeft “Groot-Brittannië de grootste exportmarkt op het vlak van e-commerce ter wereld”, wat gedeeltelijk een verklaring zou kunnen zijn voor de grote belangstelling vanuit het buitenland. Daarnaast genieten Britse retailers en merken een aanzienlijk vertrouwen van internationale klanten, dankzij de zogezegde combinatie van “een ruime keuze en scherpe prijszetting met een uitgekiende online beleving en dito klantenservice”.


De onderzoekers geven overigens ook nog mee dat digitalisering een must is voor elke nieuwe retailer die een plaats in de markt wil veroveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.