Buitenlandse webshops in opmars | RetailDetail

Buitenlandse webshops in opmars

Buitenlandse webshops in opmars

Steeds meer Nederlandse consumenten hebben geen enkel probleem met aankopen bij buitenlandse webshops. In 2015 kocht bijna een kwart iets bij een buitenlandse speler, goed voor een omzet van 513 miljoen euro.

China populairste markt

23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een online aankoop gedaan bij een buitenlandse shop, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Dat komt neer op 3,2 miljoen aankopen en een omzet van 513 miljoen euro, oftewel een groei met 31% ten opzichte van 2014. Dat is een stuk sneller dan de totale online bestedingen, die in 2015 met 16% groeiden.

 

Buitenlandse aankopen zijn zo momenteel verantwoordelijk voor 3%van de totale bestedingen. Van die buitelandse aankopen wordt 23% bij Chinese sites gedaan, maar ook Duitsland (16%), Groot-Brittannië (15%) en de Verenigde Staten (12%) doen het goed. Nederlandse consumenten maken vooral omwille van prijs en de grootte van het assortiment de sprong naar de Chinese webshops. De Amerikaanse en Europese webwinkels scoren dan weer beter op productkwaliteit en presentatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

03/04/2018

De Amerikaanse retailketen Walmart breidt uit in China met een kleinere versie van zijn bekende hypermarkt. De high-tech supermarkt richt zich vooral op het groeiend aantal online winkelende Chinezen en biedt mobiele betalingen via WeChat aan.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.