Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones | RetailDetail

Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones

Carrefour test “intelligente portefeuille” voor smartphones

Wa!, zo heet de gratis betaalapp die Carrefour en de Franse grootbank BNP Paribas hebben ontwikkeld. Klanten kunnen er zowel mobiele betalingen mee uitvoeren als getrouwheidskaarten beheren en kortingbonnen verzilveren.

 

In 2017 beschikbaar in heel Frankrijk

“In één enkele beweging, enkel gebruik makend van een PIN-code, zal de klant zijn aankopen kunnen betalen, zowel in fysieke winkels ‑ inclusief hypermarkten, supermarkten en lokale winkels ‑ als op het internet, mét behoud van de gebruikelijke voordelen voor trouwe klanten”, zo melden beide Franse groepen bij de officiële voorstelling van Wa!, hun smartphone-app voor mobiel betalen. Concreet belooft Wa! dat het systeem bij de betaling automatisch getrouwheidspunten toevoegt en kortingen in mindering brengt zonder gedoe.

 

De “intelligente portefeuille”, zoals Carrefour-CEO Plassat ze deze week nog omschreef tijdens de aandeelhoudersvergadering, is getest in een aantal buurtwinkels in Parijs en in de hypermarkt van Montesson (Yvelines). “Tot nog toe hebben de tests veel belangstelling gewekt bij de consumenten en de komende maanden komen er grootschalige tests in Ile-de-France (de grotere Parijse agglomeratie) bij een dozijn winkels van alle enseignes van Carrefour”, klinkt het.

 

Als ook die tests succesvol blijken, wil Carrefour de gratis app al volgend jaar uitrollen over heel Frankrijk. Gezien de aanwezigheid van zowel Carrefour als BNP Paribas (via dochterbank BNP Paribas Fortis) in ons land, zal België ongetwijfeld snel volgen, al is daarover officieel nog niets beslist.

 

Wel zullen op termijn ook andere distributeurs toegang krijgen tot de dienst. De app is bruikbaar voor elke consument, ongeacht bij welke bank of mobiele operator hij klant is. De twee partners willen hun platform ook snel openstellen voor externe start-ups om het aanbod aan beschikbare diensten stelselmatig uit te breiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.

Hypermarkten Carrefour moeten “plekken vol leven” worden

30/05/2018

De Franse retailer Carrefour heeft een plan uitgewerkt om zijn hypermarkten nieuw leven in te blazen, met onder meer outletafdelingen en een rayon met bio in de winkels, die nochtans kleiner worden.