Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei | RetailDetail

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei
Shutterstock

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

 

Groei buiten grote steden

De totale online retailomzet in China kwam in 2017 uit op 7,18 biljoen yuan (930 miljard euro). Dat is een stijging van 32% ten opzichte van 2016, toen er ‘slechts’ 5,43 biljoen yuan online werd verkocht. In 2015 groeide de Chinese e-commerce met 33%, maar in 2016 viel die groei terug naar 26%. Die kleinere groei in 2016 blijkt dus geen nieuwe trend te zijn.

 

De Chinese groei kan voornamelijk toegeschreven worden aan consumenten die buiten de grote steden wonen: zij gaven in 2017 39% meer uit in webshops. Die groep consumenten is momenteel goed voor 17% van alle online aankopen in China. Daarbij valt ook op dat Chinese consumenten steeds meer over de landsgrenzen kopen.

 

De verkoop van fysieke producten, zoals kleding, steeg met 28% naar 5,48 biljoen yuan (700 miljard euro) en is zo goed voor 15% van de totale retailomzet van fysieke producten. Een jaar eerder was dat nog maar 12,6%. De volledige retailomzet in China groeide in 2017 met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week haar internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.