Chinese e-commerce steekt VS voorbij | RetailDetail

Chinese e-commerce steekt VS voorbij

Chinese e-commerce steekt VS voorbij

Het Chinese Ministerie van Handel heeft vorige week cijfers vrijgegeven over de online retailomzet. Daaruit blijkt dat Chinezen vorig jaar meer online hebben uitgegeven dan consumenten in de Verenigde Staten.

Snelle groei

Volgens het 'China E-commerce Development Report' van 2013 werd er vorig jaar in totaal 1,85 biljoen yuan (217,9 miljard euro) aan online omzet gegenereerd in China. Dat is een groei van 41,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. E-commerce groeit daarmee drie keer sneller dan de rest van de retail in China en is nu goed voor 7,8 procent van de totale retailomzet in China.

 

Met die groei doet China het nu ook beter dan de Verenigde Staten. Daar kwam de online omzet voor 2013 uit op 262,51 miljard dollar (192,85 miljard euro), goed voor een groei van 16,9 procent.

 

302 miljoen shoppers

Vorig jaar waren er in China 302 miljoen online shoppers, een stijging van 24,7 procent ten opzichte van 2012, en verwacht wordt dat tegen 2015 30 miljoen mensen een e-commercegerelateerde job zullen hebben. Het rapport zegt ook dat het totale bedrag dat in 2013 omging in e-commerce in China, inclusief onder andere transacties tussen bedrijven, steeg naar een totaal van ongeveer 10 biljoen yuan (1,2 biljoen euro).

 

"Gedreven door nieuwe technologie en innovatieve businessmodellen is de e-onlinehandelsindustrie één van de nieuwe drijfkrachten achter de economische ontwikkeling in China en helpt het Chinese bedrijven om de internationale markt te verkennen", zei Li Jinqi, directeur e-commerce binnen het Chinese Ministerie van Handel, tijdens de voorstelling van de cijfers.

 

84 procent via Alibaba

Deze cijfers plaatsen ook meteen de enorme bedragen van Alibaba in het juiste daglicht. Volgens de laatste cijfers had Alibaba in 2013 een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro) in China met de online marktplaatsen Taobao en Tmall. Dat wil zeggen dat maar liefst 84 procent van de totale omzet in China door de handen van Alibaba ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.