Consument bezoekt webwinkels vooral tussen pakjesavond en kerst

Consument bezoekt webwinkels vooral tussen pakjesavond en kerst

Sinterklaas begint al in oktober met het online kopen van cadeaus en in de twee weken voor pakjesavond 5 december stijgt het aantal online aankopen met bijna dertig procent. Toch bezoekt de consument de webwinkel het vaakst tussen pakjesavond en kerst.

Kleding, sport en gezondheid populairst

Kleding en schoenen, sport en vrijetijdsartikelen en gezondheid- en beautyproducten zijn het populairst bij de online decemberinkopen. Opvallend is het hoge aantal online kleding- en schoenenaankopen in november ten opzichte van december. Of de piek te maken heeft met de nieuwe collecties, met de midseason sale of met de begrote decemberuitgaven is niet bekend.

 

Health- en beautyproducten zijn in november en december nagenoeg even populair. Nederland bestelt in december meer sport-, hobby- en vrijetijdsartikelen ten opzichte van de rest van het jaar. De webshoppers zijn vooral vrouwen tussen 36 en 45 jaar, blijkt uit een analyse van Klarna, een online betaaloplossing.

 

 

Naar 30 procent extra omzet online

De e-commerce ziet een mooie decembermaand tegemoet, voorspelt onder meer Thuiswinkel.org. Die gaat uit van een extra omzet van 30 procent. Ook in de afgelopen jaren shopte de consument in december het meest online.

 

In de dagen voor de jaarwisseling werd het in het afgelopen jaar wel steeds rustiger op het internet. Op 29 en 30 december doet men nog snel de laatste aankopen van het jaar, maar op de 31ste is de Nederlander nauwelijks bezig met online shoppen en lijkt hij massaal offline het nieuwe jaar in te gaan.

Tags: