Consument bezoekt webwinkels vooral tussen pakjesavond en kerst | RetailDetail

Consument bezoekt webwinkels vooral tussen pakjesavond en kerst

Consument bezoekt webwinkels vooral tussen pakjesavond en kerst

Sinterklaas begint al in oktober met het online kopen van cadeaus en in de twee weken voor pakjesavond 5 december stijgt het aantal online aankopen met bijna dertig procent. Toch bezoekt de consument de webwinkel het vaakst tussen pakjesavond en kerst.

Kleding, sport en gezondheid populairst

Kleding en schoenen, sport en vrijetijdsartikelen en gezondheid- en beautyproducten zijn het populairst bij de online decemberinkopen. Opvallend is het hoge aantal online kleding- en schoenenaankopen in november ten opzichte van december. Of de piek te maken heeft met de nieuwe collecties, met de midseason sale of met de begrote decemberuitgaven is niet bekend.

 

Health- en beautyproducten zijn in november en december nagenoeg even populair. Nederland bestelt in december meer sport-, hobby- en vrijetijdsartikelen ten opzichte van de rest van het jaar. De webshoppers zijn vooral vrouwen tussen 36 en 45 jaar, blijkt uit een analyse van Klarna, een online betaaloplossing.

 

 

Naar 30 procent extra omzet online

De e-commerce ziet een mooie decembermaand tegemoet, voorspelt onder meer Thuiswinkel.org. Die gaat uit van een extra omzet van 30 procent. Ook in de afgelopen jaren shopte de consument in december het meest online.

 

In de dagen voor de jaarwisseling werd het in het afgelopen jaar wel steeds rustiger op het internet. Op 29 en 30 december doet men nog snel de laatste aankopen van het jaar, maar op de 31ste is de Nederlander nauwelijks bezig met online shoppen en lijkt hij massaal offline het nieuwe jaar in te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.