Consument heeft weinig keuze bij last mile | RetailDetail

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Consument heeft weinig keuze bij last mile

Volgens een onderzoek van GfK hebben consumenten weinig keuze bij het invullen van de 'last mile' van hun online bestellingen. Minder dan een kwart van de webshops biedt de consument immers opties op dat vlak.

Consument wil meer opties

Nochtans bieden de logistieke bedrijven een breed aantal opties voor de consument. Zo kunnen ze kiezen tussen levering op dezelfde dag of een dag later en kunnen ze zelfs kiezen uit bepaalde tijdslots. 72 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen wanneer een pakketje wordt geleverd. 25 procent zegt zelfs meer te willen betalen als dat nog dezelfde dag kan. Extreem snellere levering is dan weer niet nodig, want 67 procent van de ondervraagden zegt geen nood te hebben aan leveringen binnen twee uur na een bestelling.

 

Niet enkel wanneer, maar ook waar een pakje wordt geleverd is belangrijk: 35 procent van de consumenten wil ook de afhaallocatie kunnen bepalen, al wil 88 procent daar niet meer voor betalen. Het afhalen bij de supermarkt is vooral populair bij oudere doelgroepen.

 

97 procent zegt ook dat op tijd en onbeschadigd leveren belangrijk is, terwijl 89 procent een eenvoudig en kosteloos retourproces wil. Consumenten willen ook dat het bestelproces eenvoudig is en dat er duidelijke communicatie aanwezig is. Daarbij maakt het voor de consument niet uit welke logistieke partner in staat voor de afhandeling van de bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.