Consumenten afgeschrikt door leegstand

Consumenten afgeschrikt door leegstand

Consumenten blijven vaker weg uit gebieden met meer leegstand.  Zo zegt een kwart van de ondervraagden dat leegstaande winkels een reden zijn om een winkelgebied minder of zelfs helemaal niet meer te bezoeken.

Gezelligheid belangrijk, goedkoop parkeren niet

Dat hangt waarschijnlijk samen met de reden die ze geven voor het inplannen van een dagje winkelen: daarbij zegt 52 procent op zoek te zijn naar gezelligheid en het gevoel van een dagje uit. De aanwezigheid van restaurants en terrasjes is daarbij ook niet onbelangrijk.

 

De grootste reden om online te winkelen in plaats van offline is nog steeds de prijs: zeventien procent vindt het prijsverschil tussen online en offline te groot en zou meer naar de fysieke winkel gaan, als de prijzen daar lager waren. Slechts zeven procent zegt dat goedkoop parkeren invloed heeft op de keuze van het winkelgebied.

 

'Fysieke winkels beter betrouwbaar'

Een derde van de consument heeft wel nog steeds meer vertrouwen in fysieke winkels, tegenover amper slechts zes procent die zegt meer vertrouwen te hebben in online winkels dan offline winkels. Aan offline winkelen appreciëren velen de mogelijkheid om producten te zien en te voelen, het product onmiddellijk mee te nemen en eenvoudig te retourneren. Nadelen zijn niet voorradige producten, opdringerig personeel en te weinig parkeergelegenheid.

 

Het type product bepaalt ook heel sterk de keuze tussen online en offline: cd's, dvd's en reizen bestellen we met alle plezier online, maar dagelijkse boodschappen en grote aankopen zoals een auto of een fiets kopen we nog steeds veel liever in een fysieke winkel.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek door onderzoeksbureau Multiscope, dat duizend Nederlandse consumenten ondervroeg over hun winkelvoorkeuren.

Tags: