Consumenten afgeschrikt door leegstand | RetailDetail

Consumenten afgeschrikt door leegstand

Consumenten afgeschrikt door leegstand

Consumenten blijven vaker weg uit gebieden met meer leegstand.  Zo zegt een kwart van de ondervraagden dat leegstaande winkels een reden zijn om een winkelgebied minder of zelfs helemaal niet meer te bezoeken.

Gezelligheid belangrijk, goedkoop parkeren niet

Dat hangt waarschijnlijk samen met de reden die ze geven voor het inplannen van een dagje winkelen: daarbij zegt 52 procent op zoek te zijn naar gezelligheid en het gevoel van een dagje uit. De aanwezigheid van restaurants en terrasjes is daarbij ook niet onbelangrijk.

 

De grootste reden om online te winkelen in plaats van offline is nog steeds de prijs: zeventien procent vindt het prijsverschil tussen online en offline te groot en zou meer naar de fysieke winkel gaan, als de prijzen daar lager waren. Slechts zeven procent zegt dat goedkoop parkeren invloed heeft op de keuze van het winkelgebied.

 

'Fysieke winkels beter betrouwbaar'

Een derde van de consument heeft wel nog steeds meer vertrouwen in fysieke winkels, tegenover amper slechts zes procent die zegt meer vertrouwen te hebben in online winkels dan offline winkels. Aan offline winkelen appreciëren velen de mogelijkheid om producten te zien en te voelen, het product onmiddellijk mee te nemen en eenvoudig te retourneren. Nadelen zijn niet voorradige producten, opdringerig personeel en te weinig parkeergelegenheid.

 

Het type product bepaalt ook heel sterk de keuze tussen online en offline: cd's, dvd's en reizen bestellen we met alle plezier online, maar dagelijkse boodschappen en grote aankopen zoals een auto of een fiets kopen we nog steeds veel liever in een fysieke winkel.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek door onderzoeksbureau Multiscope, dat duizend Nederlandse consumenten ondervroeg over hun winkelvoorkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.