Consumenten afgeschrikt door leegstand | RetailDetail

Consumenten afgeschrikt door leegstand

Consumenten afgeschrikt door leegstand

Consumenten blijven vaker weg uit gebieden met meer leegstand.  Zo zegt een kwart van de ondervraagden dat leegstaande winkels een reden zijn om een winkelgebied minder of zelfs helemaal niet meer te bezoeken.

Gezelligheid belangrijk, goedkoop parkeren niet

Dat hangt waarschijnlijk samen met de reden die ze geven voor het inplannen van een dagje winkelen: daarbij zegt 52 procent op zoek te zijn naar gezelligheid en het gevoel van een dagje uit. De aanwezigheid van restaurants en terrasjes is daarbij ook niet onbelangrijk.

 

De grootste reden om online te winkelen in plaats van offline is nog steeds de prijs: zeventien procent vindt het prijsverschil tussen online en offline te groot en zou meer naar de fysieke winkel gaan, als de prijzen daar lager waren. Slechts zeven procent zegt dat goedkoop parkeren invloed heeft op de keuze van het winkelgebied.

 

'Fysieke winkels beter betrouwbaar'

Een derde van de consument heeft wel nog steeds meer vertrouwen in fysieke winkels, tegenover amper slechts zes procent die zegt meer vertrouwen te hebben in online winkels dan offline winkels. Aan offline winkelen appreciëren velen de mogelijkheid om producten te zien en te voelen, het product onmiddellijk mee te nemen en eenvoudig te retourneren. Nadelen zijn niet voorradige producten, opdringerig personeel en te weinig parkeergelegenheid.

 

Het type product bepaalt ook heel sterk de keuze tussen online en offline: cd's, dvd's en reizen bestellen we met alle plezier online, maar dagelijkse boodschappen en grote aankopen zoals een auto of een fiets kopen we nog steeds veel liever in een fysieke winkel.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek door onderzoeksbureau Multiscope, dat duizend Nederlandse consumenten ondervroeg over hun winkelvoorkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.