Consumenten gaan online bestedingen verdubbelen | RetailDetail

Consumenten gaan online bestedingen verdubbelen

Consumenten gaan online bestedingen verdubbelen

Consumenten gaan in de komende vijf jaar dubbel zoveel online besteden. Nu is 19% van alle consumentenbestedingen online, over vijf jaar is dit 38%, zo blijkt uit het rapport van het Shopping Tomorrow Consumentenonderzoek 2015 uitgevoerd door GfK.

Bestedingsgroei food/near-food grootst

De grootste groei in online bestedingen voorziet men voor het food- en near-foodkanaal. Op dit moment staat de online markt voor food en near-food nog in de kinderschoenen en wordt 2% van de totale bestedingen aan food en near-food online uitgegeven. Gevoed door de recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de toetreding van verschillende supermarkten tot de online markt, verwacht de consument echter dat dit percentage in 2020 zal zijn opgelopen tot 16%.

 

Ook de online bestedingen aan kleding gaan de komende jaren een boost krijgen. Consumenten verwachten dat 29% van alle bestedingen aan kleding in 2020 via het online kanaal zal plaatsvinden (nu 15%). Al worden ondanks deze ontwikkelingen straks toch nog de meeste productgerelateerde consumentenuitgaven gedaan in het fysieke winkelkanaal, volgens de ondervraagden.

 

Online winkels met meerdere merken

Het belang van online multi-brand 'pure players' wordt groter in 2020. Dit zijn webwinkels die meerdere merken aanbieden en enkel online actief zijn, zoals bol.com en wehkamp.nl. 41% van de consumenten verwacht hier in 2020 het meeste geld uit te geven. Met name jongeren hebben in de toekomst een grotere voorkeur voor online multi-brand pure players (48%).


De 50-plussers (57%) verwachten daarentegen dat zij het merendeel van hun geld in 2020 uitgeven bij 'multi-brand stores' en warenhuizen met zowel fysieke als online aanwezigheid.

 

 

Minder vaak winkelen in centrum

Zo’n 36% van de consumenten zal straks minder vaak naar het centrum gaan om te winkelen. Daarentegen verwacht 8% de stad vaker te gaan bezoeken. Stadscentra moeten om aantrekkelijk te blijven voor de consument een goed horerca-aanbod (58%), grote winkelketens (57%) en kleine zelfstandige winkels (54%) hebben.

 

Ook de parkeervoorzieningen moeten op orde zijn: hoge parkeerkosten zijn de grootste drempel voor een bezoek aan een stadscentrum. Voor 56% van de consumenten is dit een reden om van een bezoek aan een stadscentrum af te zien. Ook drukte (35%) en slechte bereikbaarheid (32%) zijn redenen.

 

 

Het rapport van het Shopping Tomorrow Consumentenonderzoek 2015 door GfK is gebaseerd op een representatieve steekproef onder 5.134 consumenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.