Coolblue boekt 48% meer omzet | RetailDetail

Coolblue boekt 48% meer omzet

Coolblue boekt 48% meer omzet

Webwinkelketen Coolblue heeft in 2012 voor 168 miljoen euro aan producten verkocht. Dat is 48% meer dan het jaar voordien, toen de teller op 114 miljoen euro bleef staan. Voor 2013 wordt een omzet van meer dan 200 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld.

Nog eens honderd winkels erbij

Coolblue overkoepelt een reeks van gespecialiseerde webwinkels, zoals laptopshop.nl, smartphoneshop.be en computerstore.nl. In totaal hebben meer dan honderd producten elk hun website, met telkens een Nederlands en een Belgisch broertje. In 2013 wil Coolblue daar nog eens meer dan honderd nieuwe webwinkels aan toevoegen.

 

Oprichter Pieter Zwart, die in 1999 van start ging, ziet in deze focus op één bepaald product per webshop een van de redenen voor de sterke groei: "Met onze gespecialiseerde shops zijn we extreem relevant voor onze klanten." Ze zitten "in een waar productwalhalla", weet hij.

 

Nieuw magazijn en drie fysieke winkels

Om de groei op te vangen, wordt in het eerste kwartaal van 2013 een bijkomend magazijn van 11.000 m² geopend in de omgeving van Tilburg. Die extra ruimte komt bovenop de 5000 m² van het huidige magazijn van Coolblue in Capelle aan den IJssel.

 

Naast de webwinkels heeft Coolblue - voorlopig - ook vier fysieke verkooppunten: Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Wilrijk (Antwerpen). Klanten kunnen er informatie krijgen, bestellingen plaatsen en retouren afleveren. Later dit jaar krijgen ook Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent een fysieke Coolblue-winkel.

 

De sterke expansie van de keten zorgde in 2012 ook voor bijkomende werkgelegenheid, mede dankzij de nieuwe administratieve zetel tegenover het Centraal Station in Rotterdam. In totaal creëerde het bedrijf honderd nieuwe arbeidsplaatsen in Nederland en veertig in België. De totale loonlijst bevat nu al meer dan 300 namen.

 

Klantentevredenheid op recordhoogte

Nog positief nieuws was er dankzij de Net Promotor Score, een indicator van klantentevredenheid die peilt in welke mate klanten een bepaald bedrijf, product of dienst aan anderen (vrienden, collega's, familie, ...) zouden aanbevelen. Vervolgens wordt van het percentage promotors het percentage criticasters afgetrokken. Bij Coolblue was er een positief verschil van 62, een record.

 

Een van de maatregelen die in 2012 werden genomen om de klantentevredenheid nog te verhogen, was Coolblue VandaagNog: wie voor 15u bestelt, kan zijn pakket dezelfde dag nog tussen 18u en 22u ontvangen. Daarvoor moeten haastige klanten wel 17,95 euro extra betalen.

 

Die maatregelen bleven niet zonder gevolg: Coolblue kreeg de prijs voor de beste webwinkel in de Nationale Thuiswinkel Awards 2012.In België kreeg de keten dan weer de eerste 'Webshop Award Belgium 2012'.  (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.