Coolblue boekt 48% meer omzet

Coolblue boekt 48% meer omzet

Webwinkelketen Coolblue heeft in 2012 voor 168 miljoen euro aan producten verkocht. Dat is 48% meer dan het jaar voordien, toen de teller op 114 miljoen euro bleef staan. Voor 2013 wordt een omzet van meer dan 200 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld.

Nog eens honderd winkels erbij

Coolblue overkoepelt een reeks van gespecialiseerde webwinkels, zoals laptopshop.nl, smartphoneshop.be en computerstore.nl. In totaal hebben meer dan honderd producten elk hun website, met telkens een Nederlands en een Belgisch broertje. In 2013 wil Coolblue daar nog eens meer dan honderd nieuwe webwinkels aan toevoegen.

 

Oprichter Pieter Zwart, die in 1999 van start ging, ziet in deze focus op één bepaald product per webshop een van de redenen voor de sterke groei: "Met onze gespecialiseerde shops zijn we extreem relevant voor onze klanten." Ze zitten "in een waar productwalhalla", weet hij.

 

Nieuw magazijn en drie fysieke winkels

Om de groei op te vangen, wordt in het eerste kwartaal van 2013 een bijkomend magazijn van 11.000 m² geopend in de omgeving van Tilburg. Die extra ruimte komt bovenop de 5000 m² van het huidige magazijn van Coolblue in Capelle aan den IJssel.

 

Naast de webwinkels heeft Coolblue - voorlopig - ook vier fysieke verkooppunten: Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Wilrijk (Antwerpen). Klanten kunnen er informatie krijgen, bestellingen plaatsen en retouren afleveren. Later dit jaar krijgen ook Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent een fysieke Coolblue-winkel.

 

De sterke expansie van de keten zorgde in 2012 ook voor bijkomende werkgelegenheid, mede dankzij de nieuwe administratieve zetel tegenover het Centraal Station in Rotterdam. In totaal creëerde het bedrijf honderd nieuwe arbeidsplaatsen in Nederland en veertig in België. De totale loonlijst bevat nu al meer dan 300 namen.

 

Klantentevredenheid op recordhoogte

Nog positief nieuws was er dankzij de Net Promotor Score, een indicator van klantentevredenheid die peilt in welke mate klanten een bepaald bedrijf, product of dienst aan anderen (vrienden, collega's, familie, ...) zouden aanbevelen. Vervolgens wordt van het percentage promotors het percentage criticasters afgetrokken. Bij Coolblue was er een positief verschil van 62, een record.

 

Een van de maatregelen die in 2012 werden genomen om de klantentevredenheid nog te verhogen, was Coolblue VandaagNog: wie voor 15u bestelt, kan zijn pakket dezelfde dag nog tussen 18u en 22u ontvangen. Daarvoor moeten haastige klanten wel 17,95 euro extra betalen.

 

Die maatregelen bleven niet zonder gevolg: Coolblue kreeg de prijs voor de beste webwinkel in de Nationale Thuiswinkel Awards 2012.In België kreeg de keten dan weer de eerste 'Webshop Award Belgium 2012'.  (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Back to top