Coolblue boekt 48% meer omzet | RetailDetail

Coolblue boekt 48% meer omzet

Coolblue boekt 48% meer omzet

Webwinkelketen Coolblue heeft in 2012 voor 168 miljoen euro aan producten verkocht. Dat is 48% meer dan het jaar voordien, toen de teller op 114 miljoen euro bleef staan. Voor 2013 wordt een omzet van meer dan 200 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld.

Nog eens honderd winkels erbij

Coolblue overkoepelt een reeks van gespecialiseerde webwinkels, zoals laptopshop.nl, smartphoneshop.be en computerstore.nl. In totaal hebben meer dan honderd producten elk hun website, met telkens een Nederlands en een Belgisch broertje. In 2013 wil Coolblue daar nog eens meer dan honderd nieuwe webwinkels aan toevoegen.

 

Oprichter Pieter Zwart, die in 1999 van start ging, ziet in deze focus op één bepaald product per webshop een van de redenen voor de sterke groei: "Met onze gespecialiseerde shops zijn we extreem relevant voor onze klanten." Ze zitten "in een waar productwalhalla", weet hij.

 

Nieuw magazijn en drie fysieke winkels

Om de groei op te vangen, wordt in het eerste kwartaal van 2013 een bijkomend magazijn van 11.000 m² geopend in de omgeving van Tilburg. Die extra ruimte komt bovenop de 5000 m² van het huidige magazijn van Coolblue in Capelle aan den IJssel.

 

Naast de webwinkels heeft Coolblue - voorlopig - ook vier fysieke verkooppunten: Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Wilrijk (Antwerpen). Klanten kunnen er informatie krijgen, bestellingen plaatsen en retouren afleveren. Later dit jaar krijgen ook Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent een fysieke Coolblue-winkel.

 

De sterke expansie van de keten zorgde in 2012 ook voor bijkomende werkgelegenheid, mede dankzij de nieuwe administratieve zetel tegenover het Centraal Station in Rotterdam. In totaal creëerde het bedrijf honderd nieuwe arbeidsplaatsen in Nederland en veertig in België. De totale loonlijst bevat nu al meer dan 300 namen.

 

Klantentevredenheid op recordhoogte

Nog positief nieuws was er dankzij de Net Promotor Score, een indicator van klantentevredenheid die peilt in welke mate klanten een bepaald bedrijf, product of dienst aan anderen (vrienden, collega's, familie, ...) zouden aanbevelen. Vervolgens wordt van het percentage promotors het percentage criticasters afgetrokken. Bij Coolblue was er een positief verschil van 62, een record.

 

Een van de maatregelen die in 2012 werden genomen om de klantentevredenheid nog te verhogen, was Coolblue VandaagNog: wie voor 15u bestelt, kan zijn pakket dezelfde dag nog tussen 18u en 22u ontvangen. Daarvoor moeten haastige klanten wel 17,95 euro extra betalen.

 

Die maatregelen bleven niet zonder gevolg: Coolblue kreeg de prijs voor de beste webwinkel in de Nationale Thuiswinkel Awards 2012.In België kreeg de keten dan weer de eerste 'Webshop Award Belgium 2012'.  (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.