Coolblue boekt 48% meer omzet

Coolblue boekt 48% meer omzet

Webwinkelketen Coolblue heeft in 2012 voor 168 miljoen euro aan producten verkocht. Dat is 48% meer dan het jaar voordien, toen de teller op 114 miljoen euro bleef staan. Voor 2013 wordt een omzet van meer dan 200 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld.

Nog eens honderd winkels erbij

Coolblue overkoepelt een reeks van gespecialiseerde webwinkels, zoals laptopshop.nl, smartphoneshop.be en computerstore.nl. In totaal hebben meer dan honderd producten elk hun website, met telkens een Nederlands en een Belgisch broertje. In 2013 wil Coolblue daar nog eens meer dan honderd nieuwe webwinkels aan toevoegen.

 

Oprichter Pieter Zwart, die in 1999 van start ging, ziet in deze focus op één bepaald product per webshop een van de redenen voor de sterke groei: "Met onze gespecialiseerde shops zijn we extreem relevant voor onze klanten." Ze zitten "in een waar productwalhalla", weet hij.

 

Nieuw magazijn en drie fysieke winkels

Om de groei op te vangen, wordt in het eerste kwartaal van 2013 een bijkomend magazijn van 11.000 m² geopend in de omgeving van Tilburg. Die extra ruimte komt bovenop de 5000 m² van het huidige magazijn van Coolblue in Capelle aan den IJssel.

 

Naast de webwinkels heeft Coolblue - voorlopig - ook vier fysieke verkooppunten: Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Wilrijk (Antwerpen). Klanten kunnen er informatie krijgen, bestellingen plaatsen en retouren afleveren. Later dit jaar krijgen ook Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent een fysieke Coolblue-winkel.

 

De sterke expansie van de keten zorgde in 2012 ook voor bijkomende werkgelegenheid, mede dankzij de nieuwe administratieve zetel tegenover het Centraal Station in Rotterdam. In totaal creëerde het bedrijf honderd nieuwe arbeidsplaatsen in Nederland en veertig in België. De totale loonlijst bevat nu al meer dan 300 namen.

 

Klantentevredenheid op recordhoogte

Nog positief nieuws was er dankzij de Net Promotor Score, een indicator van klantentevredenheid die peilt in welke mate klanten een bepaald bedrijf, product of dienst aan anderen (vrienden, collega's, familie, ...) zouden aanbevelen. Vervolgens wordt van het percentage promotors het percentage criticasters afgetrokken. Bij Coolblue was er een positief verschil van 62, een record.

 

Een van de maatregelen die in 2012 werden genomen om de klantentevredenheid nog te verhogen, was Coolblue VandaagNog: wie voor 15u bestelt, kan zijn pakket dezelfde dag nog tussen 18u en 22u ontvangen. Daarvoor moeten haastige klanten wel 17,95 euro extra betalen.

 

Die maatregelen bleven niet zonder gevolg: Coolblue kreeg de prijs voor de beste webwinkel in de Nationale Thuiswinkel Awards 2012.In België kreeg de keten dan weer de eerste 'Webshop Award Belgium 2012'.  (JVG)

Tags: