Coolblue jaagt op razendsnelle groei

Coolblue jaagt op razendsnelle groei

Online retailer Coolblue jaagt op razendsnelle groei. In het voorbije halfjaar steeg de omzet al met 42%, werden 52 nieuwe webshops geopend en kwamen er 95 medewerkers bij. En daar houdt het lang niet op: het bedrijf opent dit jaar honderd nieuwe webwinkels en ook het personeelsbestand groeit met meer dan 50 procent. Daarnaast zoekt de onderneming naar mogelijkheden om fysieke winkels te openen in onder meer Amsterdam, Gent en Utrecht.

Rotterdam als centrale hub

Om die groei te kunnen realiseren, verhuist het hoofdkantoor van de internethandelaar naar een kantoorpand tegenover Rotterdam CS. Die stad ligt erg centraal voor de retailer, die immers actief is in Nederland en België. Op dit moment werken er ruim driehonderd mensen bij het bedrijf, maar dat aantal groeit dit jaar nog met 180, zo stelt mede-oprichter en topman Pieter Zwart van Coolblue in een interview met Marketingfacts.

 

De strategie van Coolblue bestaat uit het openen van zeer gespecialiseerde webwinkels op productniveau. Dat begon ooit met de verkoop van mp3-spelers, maar intussen zijn er 160 webwinkels in de meest uiteenlopende productcategorieën. Samen waren die vorig jaar goed voor een omzet van 114 miljoen euro. Voor dit jaar staat de opening van zo'n honderd nieuwe webwinkels op het programma.

 

'Nieuwe markten vinden is niet moeilijk'

"We hebben natuurlijk nog steeds de wind mee, want de algemene beweging is nog steeds van offline naar online winkelen. We verbeteren ook continu onze proposities met de nieuwe winkels", verklaart Zwart de groei. De keuze voor nieuwe webwinkels is niet ingewikkeld: "dat gebeurt op verschillende manieren. Allereerst zijn er natuurlijk productinnovaties, zoals de tablets, die zich aandienen en een aparte winkel rechtvaardigen. Ten tweede richten we ons steeds meer op niches, zoals bijvoorbeeld statieven. Die maakten eerst deel uit van Digicamshop.nl, maar daarna hebben we een aparte shop voor statieven opgezet. Ons aanbod in statieven is nu terug te vinden in beide shops. Het mooie is dat we daarmee twee verschillende doelgroepen en koopmomenten ondersteunen."

 

De huidige vier winkels moeten worden uitgebreid. Daarvoor kijkt de onderneming naar bijvoorbeeld Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent: "Het geeft mensen veel vertrouwen als ze een gezicht kunnen zien en het product kunnen vasthouden. Die fysieke beleving is de essentie van onze winkels. Proeven, voelen, ruiken. Iedereen weet wel hoe een iPad eruit ziet als ze die bestellen, maar hoe ziet die cover eruit? Werkt die wel zo makkelijk? Op die manier vormen onze winkels echt een verlengstuk op de website."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top