Coolblue jaagt op razendsnelle groei | RetailDetail

Coolblue jaagt op razendsnelle groei

Coolblue jaagt op razendsnelle groei

Online retailer Coolblue jaagt op razendsnelle groei. In het voorbije halfjaar steeg de omzet al met 42%, werden 52 nieuwe webshops geopend en kwamen er 95 medewerkers bij. En daar houdt het lang niet op: het bedrijf opent dit jaar honderd nieuwe webwinkels en ook het personeelsbestand groeit met meer dan 50 procent. Daarnaast zoekt de onderneming naar mogelijkheden om fysieke winkels te openen in onder meer Amsterdam, Gent en Utrecht.

Rotterdam als centrale hub

Om die groei te kunnen realiseren, verhuist het hoofdkantoor van de internethandelaar naar een kantoorpand tegenover Rotterdam CS. Die stad ligt erg centraal voor de retailer, die immers actief is in Nederland en België. Op dit moment werken er ruim driehonderd mensen bij het bedrijf, maar dat aantal groeit dit jaar nog met 180, zo stelt mede-oprichter en topman Pieter Zwart van Coolblue in een interview met Marketingfacts.

 

De strategie van Coolblue bestaat uit het openen van zeer gespecialiseerde webwinkels op productniveau. Dat begon ooit met de verkoop van mp3-spelers, maar intussen zijn er 160 webwinkels in de meest uiteenlopende productcategorieën. Samen waren die vorig jaar goed voor een omzet van 114 miljoen euro. Voor dit jaar staat de opening van zo'n honderd nieuwe webwinkels op het programma.

 

'Nieuwe markten vinden is niet moeilijk'

"We hebben natuurlijk nog steeds de wind mee, want de algemene beweging is nog steeds van offline naar online winkelen. We verbeteren ook continu onze proposities met de nieuwe winkels", verklaart Zwart de groei. De keuze voor nieuwe webwinkels is niet ingewikkeld: "dat gebeurt op verschillende manieren. Allereerst zijn er natuurlijk productinnovaties, zoals de tablets, die zich aandienen en een aparte winkel rechtvaardigen. Ten tweede richten we ons steeds meer op niches, zoals bijvoorbeeld statieven. Die maakten eerst deel uit van Digicamshop.nl, maar daarna hebben we een aparte shop voor statieven opgezet. Ons aanbod in statieven is nu terug te vinden in beide shops. Het mooie is dat we daarmee twee verschillende doelgroepen en koopmomenten ondersteunen."

 

De huidige vier winkels moeten worden uitgebreid. Daarvoor kijkt de onderneming naar bijvoorbeeld Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent: "Het geeft mensen veel vertrouwen als ze een gezicht kunnen zien en het product kunnen vasthouden. Die fysieke beleving is de essentie van onze winkels. Proeven, voelen, ruiken. Iedereen weet wel hoe een iPad eruit ziet als ze die bestellen, maar hoe ziet die cover eruit? Werkt die wel zo makkelijk? Op die manier vormen onze winkels echt een verlengstuk op de website."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.