Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Formulehuis Macintosh Retail Group heeft een teleurstellende eerste zes maanden van het jaar achter de rug. Crosschannelsamenwerking met online platforms moet de winkelketens van het concern weer laten groeien.

Crisis en weer drukken omzet

De onderneming rapporteerde donderdag een verlies van 17,3 miljoen euro over het eerste halfjaar. Wanneer de cijfers van Halfords, dat door Macintosh is verkocht aan het management, buiten beschouwing worden gelaten, blijft nog een min van 13,2 miljoen euro over. De omzet daalde met meer dan 10% naar 379,6 miljoen euro.

 

Het concern achter formules als Dolcis, Invito, Scapino en Kwantum had veel last van de kopersstaking onder Nederlandse consumenten, waardoor de non-foodverkopen al jaren teruglopen. Het slechte weer in het voorjaar speelde de onderneming ook parten. Alleen al de modeketens zijn daardoor naar schatting zeventien miljoen euro aan omzet misgelopen, terwijl ook de verkopen van tuinmeubilair bij Kwantum maar langzaam op gang kwamen.

 

Online lichtpuntje voor toekomst

Lichtpuntje voor Macintosh is de ontwikkeling van de online omzet: die nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 9,3 procent toe tot 20,5 miljoen euro. Daarmee is webverkoop intussen goed voor 5,4 procent van de concernomzet.

 

Topman Frank de Moor ziet hier vooral kansen voor groei. Over het hele jaar denkt hij dat het percentage al op 7 procent uit zal komen. De toenemende verkoop via Wehkamp en Amazon speelt daarbij een belangrijke rol, die bovendien nog verder moet worden uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top