Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Formulehuis Macintosh Retail Group heeft een teleurstellende eerste zes maanden van het jaar achter de rug. Crosschannelsamenwerking met online platforms moet de winkelketens van het concern weer laten groeien.

Crisis en weer drukken omzet

De onderneming rapporteerde donderdag een verlies van 17,3 miljoen euro over het eerste halfjaar. Wanneer de cijfers van Halfords, dat door Macintosh is verkocht aan het management, buiten beschouwing worden gelaten, blijft nog een min van 13,2 miljoen euro over. De omzet daalde met meer dan 10% naar 379,6 miljoen euro.

 

Het concern achter formules als Dolcis, Invito, Scapino en Kwantum had veel last van de kopersstaking onder Nederlandse consumenten, waardoor de non-foodverkopen al jaren teruglopen. Het slechte weer in het voorjaar speelde de onderneming ook parten. Alleen al de modeketens zijn daardoor naar schatting zeventien miljoen euro aan omzet misgelopen, terwijl ook de verkopen van tuinmeubilair bij Kwantum maar langzaam op gang kwamen.

 

Online lichtpuntje voor toekomst

Lichtpuntje voor Macintosh is de ontwikkeling van de online omzet: die nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 9,3 procent toe tot 20,5 miljoen euro. Daarmee is webverkoop intussen goed voor 5,4 procent van de concernomzet.

 

Topman Frank de Moor ziet hier vooral kansen voor groei. Over het hele jaar denkt hij dat het percentage al op 7 procent uit zal komen. De toenemende verkoop via Wehkamp en Amazon speelt daarbij een belangrijke rol, die bovendien nog verder moet worden uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top