Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Formulehuis Macintosh Retail Group heeft een teleurstellende eerste zes maanden van het jaar achter de rug. Crosschannelsamenwerking met online platforms moet de winkelketens van het concern weer laten groeien.

Crisis en weer drukken omzet

De onderneming rapporteerde donderdag een verlies van 17,3 miljoen euro over het eerste halfjaar. Wanneer de cijfers van Halfords, dat door Macintosh is verkocht aan het management, buiten beschouwing worden gelaten, blijft nog een min van 13,2 miljoen euro over. De omzet daalde met meer dan 10% naar 379,6 miljoen euro.

 

Het concern achter formules als Dolcis, Invito, Scapino en Kwantum had veel last van de kopersstaking onder Nederlandse consumenten, waardoor de non-foodverkopen al jaren teruglopen. Het slechte weer in het voorjaar speelde de onderneming ook parten. Alleen al de modeketens zijn daardoor naar schatting zeventien miljoen euro aan omzet misgelopen, terwijl ook de verkopen van tuinmeubilair bij Kwantum maar langzaam op gang kwamen.

 

Online lichtpuntje voor toekomst

Lichtpuntje voor Macintosh is de ontwikkeling van de online omzet: die nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 9,3 procent toe tot 20,5 miljoen euro. Daarmee is webverkoop intussen goed voor 5,4 procent van de concernomzet.

 

Topman Frank de Moor ziet hier vooral kansen voor groei. Over het hele jaar denkt hij dat het percentage al op 7 procent uit zal komen. De toenemende verkoop via Wehkamp en Amazon speelt daarbij een belangrijke rol, die bovendien nog verder moet worden uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top