Crosschannel moet Macintosh lucht geven | RetailDetail

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Formulehuis Macintosh Retail Group heeft een teleurstellende eerste zes maanden van het jaar achter de rug. Crosschannelsamenwerking met online platforms moet de winkelketens van het concern weer laten groeien.

Crisis en weer drukken omzet

De onderneming rapporteerde donderdag een verlies van 17,3 miljoen euro over het eerste halfjaar. Wanneer de cijfers van Halfords, dat door Macintosh is verkocht aan het management, buiten beschouwing worden gelaten, blijft nog een min van 13,2 miljoen euro over. De omzet daalde met meer dan 10% naar 379,6 miljoen euro.

 

Het concern achter formules als Dolcis, Invito, Scapino en Kwantum had veel last van de kopersstaking onder Nederlandse consumenten, waardoor de non-foodverkopen al jaren teruglopen. Het slechte weer in het voorjaar speelde de onderneming ook parten. Alleen al de modeketens zijn daardoor naar schatting zeventien miljoen euro aan omzet misgelopen, terwijl ook de verkopen van tuinmeubilair bij Kwantum maar langzaam op gang kwamen.

 

Online lichtpuntje voor toekomst

Lichtpuntje voor Macintosh is de ontwikkeling van de online omzet: die nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 9,3 procent toe tot 20,5 miljoen euro. Daarmee is webverkoop intussen goed voor 5,4 procent van de concernomzet.

 

Topman Frank de Moor ziet hier vooral kansen voor groei. Over het hele jaar denkt hij dat het percentage al op 7 procent uit zal komen. De toenemende verkoop via Wehkamp en Amazon speelt daarbij een belangrijke rol, die bovendien nog verder moet worden uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.