Crosschannel moet Macintosh lucht geven | RetailDetail

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Crosschannel moet Macintosh lucht geven

Formulehuis Macintosh Retail Group heeft een teleurstellende eerste zes maanden van het jaar achter de rug. Crosschannelsamenwerking met online platforms moet de winkelketens van het concern weer laten groeien.

Crisis en weer drukken omzet

De onderneming rapporteerde donderdag een verlies van 17,3 miljoen euro over het eerste halfjaar. Wanneer de cijfers van Halfords, dat door Macintosh is verkocht aan het management, buiten beschouwing worden gelaten, blijft nog een min van 13,2 miljoen euro over. De omzet daalde met meer dan 10% naar 379,6 miljoen euro.

 

Het concern achter formules als Dolcis, Invito, Scapino en Kwantum had veel last van de kopersstaking onder Nederlandse consumenten, waardoor de non-foodverkopen al jaren teruglopen. Het slechte weer in het voorjaar speelde de onderneming ook parten. Alleen al de modeketens zijn daardoor naar schatting zeventien miljoen euro aan omzet misgelopen, terwijl ook de verkopen van tuinmeubilair bij Kwantum maar langzaam op gang kwamen.

 

Online lichtpuntje voor toekomst

Lichtpuntje voor Macintosh is de ontwikkeling van de online omzet: die nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 9,3 procent toe tot 20,5 miljoen euro. Daarmee is webverkoop intussen goed voor 5,4 procent van de concernomzet.

 

Topman Frank de Moor ziet hier vooral kansen voor groei. Over het hele jaar denkt hij dat het percentage al op 7 procent uit zal komen. De toenemende verkoop via Wehkamp en Amazon speelt daarbij een belangrijke rol, die bovendien nog verder moet worden uitgebreid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.