Diensten worden veel vaker online verkocht dan producten

Diensten worden veel vaker online verkocht dan producten

De verkoop van diensten is in Nederland al veel verder gedigitaliseerd dan de verkoop van producten: waar tweederde van de diensten al online wordt gekocht, is dat bij producten amper tien procent. De Thuiswinkel Markt Monitor 2014 meldt ook dat de totale online bestedingen in 2014 met 8,4% zijn gestegen naar 14 miljard euro.

17,6% van consumentenbestedingen al online

Preciezer gaat het om 13,96 miljard euro aan online omzet (inclusief btw en exclusief verzendkosten), die bijna 50/50 over producten en diensten is verdeeld. Met 7,02 miljard euro hebben de online aankopen van producten een iets groter aandeel dan de online diensten, die qua omzet in 2014 op 6,94 miljard euro uitkomen. Met de stijging met 8,4% was 2014 het vijfde opeenvolgende jaar waarin de online bestedingen stegen.

 

Volgens het onderzoeksrapport vertegenwoordigt die ruim zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 hebben uitgegeven aan producten zoals kleding, elektronica en speelgoed 10,2% van de totale productaankopen in 2014. Voor diensten als reizen en verzekeringen maakt online met die 6,94 miljard euro omzet zelfs al twee derde van de totale markt aan diensten uit. De 13,96 miljard euro aan totale online omzet vertegenwoordigt volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 17,6% van alle consumentenbestedingen, exclusief de bestedingen bij de ambulante handel, apotheken en tankstations.

 

"Vergelijken we de bestedingen aan online gekochte producten, met de totale bestedingen aan consumentenproducten, dan bedraagt het aandeel van online circa 7,6 procent", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, die GfK opdracht gaf voor het onderzoek. "Op basis van cijfers van het CBS schatten wij de totale bestedingen van huishoudens aan producten in 2014 op bijna 93 miljard euro."

 

Het vierde kwartaal weegt het zwaarst

Het vierde kwartaal, waarin de omzet voor Sinterklaas en de kerstperiode valt, is van groot belang voor de online aanbieders van consumentenproducten: van oktober tot en met december 2014 zetten webshops voor 4,16 miljard euro om, net geen derde van de totale online bestedingen (producten en diensten) en liefst 59% van de online verkoop van producten. In het vierde kwartaal vinden 36,7 miljoen online productaankopen plaats, waarbij speelgoed uiteraard koploper is. De helft van alle online bestedingen in het hele jaar vindt in het vierde kwartaal plaats.

 

Ook media & entertainment geeft zo'n feestdageneffect te zien: boeken, e-books, spelcomputers en games kennen met een online omzet van 194 miljoen euro in het vierde kwartaal een duidelijke verkooppiek. Ook in diensten blijkt het vierde kwartaal belangrijk, met name in de verzekeringsector: Nederlanders gaan aan het einde van het jaar massaal online op zoek naar een betere zorgverzekering en sloten eind 2014 voor 1,06 miljard euro aan nieuwe verzekeringen online af. Hiermee heeft het vierde kwartaal een aandeel van 53% in de gehele online omzet aan verzekeringen.

 

Het feestdageneffect woog in 2014 ook veel zwaarder door dan voordien: in de tweede helft van vorig jaar groeide de online omzet met 11,9 procent, terwijl deze groei in de eerste jaarhelft 5 procent bedroeg. In voorgaande jaren was de verdeling van de online omzet veel meer in balans, met respectievelijk 8,4 en 8,6 procent in de eerste en de tweede helft van 2013 en 8,5 en 8,7 procent in de eerste en tweede helft van 2012.

 

"De tweede jaarhelft is duidelijk de aanjager van de online omzet", stelt Jongen. "2014 kende de grootste groei in het tweede halve jaar van de afgelopen vijf jaar. Er lijkt daarmee sprake te zijn van een opwaartse trend: consumentenvinden meer dan ooit de weg naar online aankopen doen. Thuis, op het werk, in de winkelstraat of soms ook al in de winkel."

 

Het potentieel van buitenlandse webshops

De Thuiswinkel Markt Monitor bekeek ook de populariteit van buitenlandse webshops onder Nederlandse consumenten. Uit het onderzoek bleek 20 procent van de Nederlanders vorig jaar minimaal één aankoop bij een buitenlandse website te hebben gedaan. Daarmee vergeleken is het omzetaandeel van buitenlandse webshops nog beperkt: zij zijn goed voor drie procent, ofwel 390 miljoen euro, van de totale online omzet. Als alleen al die eenvijfde van de Nederlanders vaker over de grens koopt, kan de buitenlandse webshop snel in belang toenemen.

 

Belangrijke markten voor buitenlandse aankopen zijn vliegtickets en verblijfsaccomodatie in het buitenland. Met 132 miljoen euro vertegenwoordigt dit ruim eenderde deel van alle buitenlandse online omzet. Andere belangrijke segmenten zijn software (42 miljoen euro) en kleding (31 miljoen euro). Chinese en Duitse webwinkels blijken respectievelijk 23 en 18 procent de populairste bestemmingen waar Nederlandse online consumenten naartoe surfen.

Tags: