Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale wil gerechtelijke stappen ondernemen tegen Amazon omwille van de lancering van de bestelknop Dash. Volgens de organisatie overtreedt Amazon immers heel wat wetten.

Klanten krijgen te weinig informatie

Zo is er op de knop, waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, geen enkele aanwijzing dat bij het drukken op de knoppen onmiddellijk een betaling wordt gedaan. Dat is in Duitsland nochtans wettelijk vereist bij online verkopen. Daarnaast moet de klant normaal voor de afronding van een bestelling op de hoogte worden gebracht van een aantal zaken, zoals de totale prijs. Die informatie wordt bij het gebruik van Amazon Dash echter pas na de bestelling verstuurd.

 

In de voorwaarden van de Dash-knop staat dat de prijs en de verzendkosten van een product kunnen veranderen, maar dat de klant op voorhand een mededeling zal krijgen als dat met meer dan tien procent is. Amazon behoudt zich ook het recht om een vervangend product te versturen, als het aangekochte product niet beschikbaar is. Verbraucherzentrale vindt die voorwaarden echter niet voldoende.

 

Omdat Amazon niet de nodige veranderingen wil of kan aanbrengen, heeft Verbraucherzentrale besloten om naar de rechtbank te trekken, om het gebruik van de bestelknop in zijn huidige vorm tegen te houden.