Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

Duitse consumentenorganisatie dient klacht in tegen Amazon Dash

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale wil gerechtelijke stappen ondernemen tegen Amazon omwille van de lancering van de bestelknop Dash. Volgens de organisatie overtreedt Amazon immers heel wat wetten.

Klanten krijgen te weinig informatie

Zo is er op de knop, waarmee klanten met één druk op de knop een bepaald product kunnen bestellen, geen enkele aanwijzing dat bij het drukken op de knoppen onmiddellijk een betaling wordt gedaan. Dat is in Duitsland nochtans wettelijk vereist bij online verkopen. Daarnaast moet de klant normaal voor de afronding van een bestelling op de hoogte worden gebracht van een aantal zaken, zoals de totale prijs. Die informatie wordt bij het gebruik van Amazon Dash echter pas na de bestelling verstuurd.

 

In de voorwaarden van de Dash-knop staat dat de prijs en de verzendkosten van een product kunnen veranderen, maar dat de klant op voorhand een mededeling zal krijgen als dat met meer dan tien procent is. Amazon behoudt zich ook het recht om een vervangend product te versturen, als het aangekochte product niet beschikbaar is. Verbraucherzentrale vindt die voorwaarden echter niet voldoende.

 

Omdat Amazon niet de nodige veranderingen wil of kan aanbrengen, heeft Verbraucherzentrale besloten om naar de rechtbank te trekken, om het gebruik van de bestelknop in zijn huidige vorm tegen te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.