E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

E-commerce blaast 20 kaarsjes uit

Exact twintig jaar geleden werd de eerste online aankoop gedaan, een gebeurtenis die het aanzicht van de retail zoals we die vandaag kennen helemaal veranderde. Een cd van Sting betekende de start van wat nu een miljardenbusiness is.

Britten op kop

De eerste online aankoop werd gedaan in de Verenigde Staten en was een cd van Sting die voor de prijs van 12,48 dollar over de virtuele toonbank ging. Vandaag blijkt uit onderzoek dat het de Britten zijn die het meest fervent online winkelen: vorig jaar gaven ze online maar liefst 91 miljard pond (115 miljard euro) uit.

 

Onderzoek van Littlewood, eigenaar van het Britse Shop Direct, toont aan dat maar liefst 95 procent van de Britten al eens online winkelt en één op vier doet dat minstens één keer per week. "Twintig jaar geleden was online winkelen in het VK heel anders dan wat we vandaag zien. [...] Het internet was heel traag, we zagen weinig keuze voor klanten, leveringen waren heel traag [...] en veel sites die toen aanwezig waren dienden enkel om de offline ervaring te ondersteunen", zegt Gareth Jones, Group Retail and Strategy Director bij Shop Direct.

 

Alles draait rond de klant

Vandaag draait alles volgens de experten rond de ervaring van de klant, in plaats van puur rond de zakelijke kant. Online retailers beschikken over veel meer data, waardoor ze zich kunnen toespitsen op wat klanten specifiek willen. Tegenwoordig blijkt dat vooral mode te zijn, daar waar in de beginjaren boeken de online markt overheersten.

 

De laatste tijd is er opnieuw een evolutie aan de gang binnen online winkelen: laptops en pc's zijn nog altijd de meest gebruikte toestellen om online te winkelen, maar het onderzoek van Littlewood toonde aan dat één op vijf online klanten zijn tablet gebruikt en één op tien zijn smartphone.

Tags: