E-commerce blijft in opmars in België | RetailDetail

E-commerce blijft in opmars in België

E-commerce blijft in opmars in België
Shutterstock

De online verkoop blijft ook in het eerste kwartaal van 2017 verder groeien in België. In totaal groeide de omzet met 6%; voor het eerst was er in Wallonië een grotere groei dan in Vlaanderen.

Gemiddelde aankoopbedrag gestegen

De totale omzet van online aankopen in het eerste kwartaal van 2017 kwam in België uit op 2,44 miljard euro, ook dankzij het feit dat het aantal Belgen dat een online aankoop deed, met 2% groeide naar 7,1 miljoen. Het aantal aankopen bleef wel gelijk, wat wil zeggen dat er meer wordt uitgegeven per aankoop. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

 

Gemiddeld deden wij als Belgen 3,1 online aankopen in het eerste kwartaal van 2017, voor gemiddeld 114 euro per aankoop. De waarde van een gemiddelde aankoop steeg zo met 4%. Dankzij die groei is het aandeel van de online markt ook gegroeid van 15,8% naar 16,9% van de totale omzet. 7,3% van alle aankopen worden online gedaan, in het eerste kwartaal van 2016 was dat nog maar 6,9%.

 

Groei ‘computer en accessoires’

De populairste categorie voor online aankopen blijft ‘vliegtuigtickets en accommodatie’: daarvan wordt momenteel al 85% van de omzet online gehaald. Ook ‘tickets voor attracties en events’ doet het met 78% erg goed. ‘Pakketreizen’ staan met 64% op de derde plaats. De sterkste groeier was echter ‘computers en accessoires’ (+39%, van 71 naar 94 miljoen euro). Een jaar geleden werd in die categorie 16,5% van de omzet online gehaald, momenteel is dat al 22,9%.

 

De laptop is met 56% nog steeds het belangrijkste toestel om online aankopen te doen, maar de smartphone neemt in die ranglijst de derde plaats over van de tablet. 19% van online uitgaven worden nu via de smartphone gedaan. De desktop blijft met 35% op plek twee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.