E-tailer Alibaba verdrievoudigt winst

E-tailer Alibaba verdrievoudigt winst

De Chinese groep van online platformen Alibaba maakt zich mooi voor een mogelijke beursgang. In het eerste kwartaal van 2013 steeg de nettowinst alvast tot omgerekend 510 miljoen euro. Dat is driemaal zoveel als in dezelfde periode van vorig jaar.

Al 48 miljard dollar waard

Topman Jack Ma liet in 2012 verstaan dat Alibaba binnen de vijf jaar naar de beurs zou kunnen. De totale waarde van de groep, die zich toelegt op B2B- en B2C-online- platformen, wordt nu op zowat 48 miljard dollar geraamd.


De waarde van Alibaba wordt bovendien mee bepaald door de groei van de Chinese markt, die nog ver van matuur is en dus nog heel wat potentieel heeft. In het eerste kwartaal kwam de omzet van het concern uit op 1,07 miljard euro, 71% meer dan vorig jaar.


Commotie over Tienanmen-uitspraak

De resultaten van Alibaba werden bekendgemaakt door het Amerikaanse Yahoo, dat een belang van 24% in de Chinese internetspeler heeft.


Intussen wordt topman Jack Ma in een internetpetitie evenwel opgeroepen om zich te verontschuldigen voor uitlatingen die hij in 1980 deed bij het gewelddadig neerslaan van de protesten op het Tienanmen-plein in Peking. Hij vond toen dat partijleider Deng Xiaoping kordaat optrad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top