E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal

E-tailreus Rakuten verkoopt 15% meer in eerste kwartaal

De divisie van de Japanse reus Rakuten die zich toelegt op e-commerce heeft in het eerste kwartaal van 2013 een omzet geboekt van 68,776 miljard yen (521 miljoen euro). Dat is 15,3% meer dan in dezelfde periode van 2012. Het bedrijf hield er een winst van 15,727 miljard yen of 119 miljoen euro aan over, 6,8% meer dan twaalf maanden geleden.

‘Super sales’ en verbeterde logistiek

Het management zegt tijdens het eerst kwartaal onder meer te hebben gewerkt aan de versterking van de verkoop via smartphones en tablets, aan promoties via de ‘Rakuten Super Sales’ en aan de verbetering van de aflevering.

 

Op zijn thuismarkt profiteerde Rakuten onder meer van de expansieve politiek van de centrale bank van Japan om de consumptie aan te wakkeren. Bovendien raakt de internethandel er meer en meer ingeburgerd, zodat het aantal unieke kopers stijgt. Samen leidde dat tot een stijging van de omzet met 14,5 procent.

 

Buitenland in het visier

Intussen blijft Rakuten investeren in verdere expansie, vooral in het buitenland. Momenteel realiseert Rakuten maar een fractie van zijn verkoop buiten Japan, maar de groep is vast van plan dat aandeel snel op te drijven tot 70%. Dat moet zowel op eigen kracht als via overnames gebeuren.

 

Vandaag heeft de online aanbieder al een Duitse webshop, terwijl levering ook in de Benelux reeds mogelijk is via de internationale website Rakuten.com. Om de verkoop via die bestaande sites op te drijven, werkt Rakuten onder meer met puntenprogramma’s, die hun succes hebben bewezen in Japan.

 

Internethandel is één van de divisies van de groep Rakuten. De andere divisies leggen zich onder meer toe op online bankieren, op internettelefonie en zelfs op het beheer van een baseballteam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top