Ecommerce Europe werkt position paper over sector uit | RetailDetail

Ecommerce Europe werkt position paper over sector uit

Ecommerce Europe werkt position paper over sector uit

Ecommerce Europe vraagt de Europese beleidsmakers om het belang van e-commerceplatformen te onderkennen. Om hen daarbij te helpen, werkte de Europese brancheorganisatie voor de online handel een zogenaamde position paper uit.

Heel diverse vormen

E-commerceplatformen kunnen heel diverse vormen aannemen, zoals online marktplaatsen waar diverse bedrijven hun goederen en diensten voorstellen aan andere bedrijven en consumenten, online warenhuizen, zoekmachines of platformen die toelaten producten en prijzen te vergelijken. Globaal genomen zijn het initiatieven die ervoor zorgen dat er elektronisch kan worden gehandeld of die handel makkelijker maken en bevorderen, aldus Ecommerce Europe.

 

De organisatie van de elektronische handel dringt er bij de Europese beleidsmakers op aan om dergelijke platformen voortaan te omarmen als motoren voor socio-economische ontwikkeling en niet als een bedreiging. Een nieuwe wetgeving is dan ook niet nodig, tenzij bestaande handelswetgeving en zelfregulering in de sector niet zouden volstaan. En mocht er toch nieuwe regelgeving nodig zijn, dan dient die rekening te houden met de diverse verschijningsvormen van de online platformen, aldus de organisatie.

 

Om de werking van deze platformen beter te begrijpen, werkte Ecommerce Europe een zogenaamde position paper uit, waarin ze onder meer ingaat op de relaties tussen de diverse deelnemers aan de platformen. De organisatie noemt verder het initiatief van de Europese Commissie om vorig jaar een publieke consultatie over de online platformen te houden alvast een goede start.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.