Edeka en Aldi plaatsen pakjesautomaat van Amazon | RetailDetail

Edeka en Aldi plaatsen pakjesautomaat van Amazon

Edeka en Aldi plaatsen pakjesautomaat van Amazon
Foto Shutterstock

Het online warenhuis Amazon heeft in Duitsland enkele afhaalautomaten geïnstalleerd op de parking van grootwarenhuisketens Edeka en Aldi. Eerder deed het dat ook al in een aantal tankstations van Shell.

Oplossing voor levering op dag van bestelling

Nu steeds meer consumenten al een levering vragen op de dag van hun bestelling is een vlotte en goedkope distributie belangrijk voor de online retailers. En dus wordt naar concepten als de pakjesautomaat gegrepen, waarbij de online verkoper op vlot bereikbare plaatsen bestellingen in een automaat stopt en de bestemmeling die er volgens uithaalt op het moment dat hem het beste past.

 

In de VS startte Amazon met de afhaalmogelijkheid in automaten al in 2011, die bij een aantal winkels van 7-Eleven werden geplaatst. In Duitsland werden de eerste tests met pakjesautomaten in 2016 opgezet: in een tiental tankstations van Shell in de omgeving van München wordt sindsdien gekeken of er voldoende interesse voor het project bestaat en consumenten een tankbeurt combineren met het oppikken van hun bestelling. Bij succes wordt het systeem naar heel Duitsland uitgerold.

 

Ook bij warenhuizen

Nu worden opmerkelijk genoeg ook twee warenhuisgroepen bij testen met de pakjesautomaat betrokken. Bij Edeka staan er in Berlijn al een viertal opgesteld op de parking, en ook Aldi Süd heeft er intussen enkele op zijn parkings geïnstalleerd. Voorlopig gebeurde dat laatste alleen in de buurt van Augsburg. Een uitbreiding naar München en andere locaties wordt niettemin overwogen, verklaarde woordvoerder Tobias Neuhaus in een gesprek met Supermarktblog.com.

 

Voor Aldi zijn pakjesautomaten van derden overigens geen nieuw gegeven: al sinds 2008 staan dergelijke packstations van DHL op de parking van de Duitse Aldi-winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.