Eigenaren halen Wehkamp uit de etalage

Eigenaren halen Wehkamp uit de etalage
De verkoop van internetretailer Wehkamp.nl is van de baan. De onderneming zou dit jaar door middel van een veiling worden verkocht, maar moederbedrijf RFS Holland staakt de pogingen.

Gezond bedrijf met (te) gretige eigenaren

"RFS heeft na een uitvoerige externe oriëntatie besloten haar groeiscenario op eigen kracht verder in te vullen", schrijft het bedrijf in het persbericht. Die groei moet onder meer vorm krijgen door "nieuwe allianties met toonaangevende retailers en ook door acquisities". Volgens topman Paul Nijhof staat Wehkamp er uitstekend voor: in het huidige boekjaar, dat tot eind maart duurt, zou de omzetgroei boven de 10 procent liggen.

 

De overnameprijs was mogelijk een struikelblok voor een overname van Wehkamp.nl: volgens verschillende bronnen had het bedrijf ongeveer één miljard euro moeten opbrengen. Deze prijs werd door analisten als behoorlijk hoog gezien, vooral omdat een deel van de omzet via de kredietdochter wordt gerealiseerd. Met de overname van Bol.com door Ahold verdween bovendien een kandidaat voor de overname van het speelveld. Verwacht wordt dat Bol.com onder de vleugels van de nieuwe eigenaar bovendien een nog forsere concurrent zal worden.

 

Wehkamp.nl blijft dus in handen van de huidige eigenaren: enkele investeerders, waaronder voormalig KPN-topman Ad Scheepbouwer. Ook topman Paul Nijhof en voormalig financieel-directeur Berend van de Maat hebben belangen. Wehkamp trekt naar eigen zeggen jaarlijks honderd miljoen bezoekers, heeft 1,6 miljoen vaste klanten en verstuurt jaarlijks vijf miljoen pakketjes. RFS Holland bestaat naast Wehkamp.nl ook nog uit enkele kleinere webwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top