Einde aan wilde staking pakjesbezorgers

Einde aan wilde staking pakjesbezorgers

PostNL heeft vrijdag een akkoord weten te bereiken met de stakende pakketbezorgers en FNV Bondgenoten, dat als bemiddelaar optrad. Daarmee komt de bezorging van pakjes in Nederland weer volwaardig op gang.

Koeriers tevreden met akkoord

Eerder deze week legde een groep pakketbezorgers in Amsterdam het werk spontaan neer. Deze staking verspreidde zich daarna als een olievlek over het land, waardoor tienduizenden pakjes niet bezorgd werden. Dit leverde onder meer webwinkels ontevreden klanten op. Aanleiding voor de staking was de aanpassing van de tarieven die PostNL wilde betalen aan de zelfstandige ondernemers die de pakjes rondrijden.

 

Nu is afgesproken dat chauffeurs duizend euro per week krijgen, als ze dagelijks tussen de 145 en 155 pakjes bezorgen. Op routes waar dit aantal niet gehaald kan worden, zal met maatwerk gewerkt worden. Daarnaast is afgesproken dat ondernemers die staakten hier geen nadeel van gaan ondervinden en komt er een onafhankelijke commissie die gaat bekijken of het ontslag van een koerier terecht was.

 

Een woordvoerder van de koeriers laat weten tevreden te zijn over de afspraken. PostNL denkt nu de basis te hebben gelegd voor een duurzame samenwerking met zelfstandige pakketbezorgers.

 

De basis van het conflict ligt in de verandering van het businessmodel van PostNL. Waar de bezorging van pakjes tientallen jaren door bezorgers in vaste dienst gebeurde, is dit sinds enkele jaren het domein van enkele duizenden zelfstandige ondernemers die exclusief voor PostNL rijden. Met de toename van het aantal te bezorgen pakjes door de groei van online winkelen wilde PostNL de tarieven per pakje terugbrengen, maar de chauffeurs verzetten zich daartegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top