Emté werkt aan websupermarkt | RetailDetail

Emté werkt aan websupermarkt

Emté werkt aan websupermarkt
Sligro Food Group werkt aan de ontwikkeling van een websupermarkt. Hoe deze er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk, maar de online supermarkt moet binnen twee tot drie jaar actief zijn, zei topman Koen Slippens bij de presentatie van de resultaten over 2011.

Daaruit blijkt dat de supermarkten onder de vlag van Emté een veel minder jaar hebben gehad dan in 2010: het bedrijfsresultaat nam met 6 miljoen euro af naar 7 miljoen. Ten opzichte van de eerder bekendgemaakte omzet van 811 miljoen is het rendement van de supermarktketen dus tot onder één procent gedaald. Investeringen in de ombouw van de Sanders-supermarkten en andere eenmalige kosten droegen bij aan de daling van het bedrijfsresultaat.

 

Slippens denkt dat de websupermarkt, waarbij ook wordt gedacht aan afhaalpunten, kan profiteren van de foodservice-ervaring van Sligro. "Wij profiteren van de fijnmazige distributie en de routeplannersystemen van onze foodservicedivisie. Wij zijn gewend om met kleinere bestellingen rond te rijden. Wij weten bijvoorbeeld dat het weer invloed heeft op de levertijden. Onze mensen bellen dan onze klanten dat de bestelling later komt of ze plannen een spoedroute in. Dergelijke kennis is bij andere supermarktketens niet in huis. Die rijden hoofdzakelijk met volle vrachtwagens van het distributiecentrum naar de winkels", aldus Slippens tijdens de persconferentie.

 

Ahold is met Albert.nl op dit moment de enige speler in Nederland met een websupermarkt met redelijke dekking. Ook onder meer Coop en Boni zijn actief met webwinkels, terwijl Dekamarkt over een drive-insupermarkt beschikt. Albert.nl is onderdeel van het lopende conflict tussen franchisers en hoofdkantoor van Albert Heijn: de franchisers zien de websupermarkt namelijk als een interne concurrent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.