Emté werkt aan websupermarkt

Emté werkt aan websupermarkt
Sligro Food Group werkt aan de ontwikkeling van een websupermarkt. Hoe deze er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk, maar de online supermarkt moet binnen twee tot drie jaar actief zijn, zei topman Koen Slippens bij de presentatie van de resultaten over 2011.

Daaruit blijkt dat de supermarkten onder de vlag van Emté een veel minder jaar hebben gehad dan in 2010: het bedrijfsresultaat nam met 6 miljoen euro af naar 7 miljoen. Ten opzichte van de eerder bekendgemaakte omzet van 811 miljoen is het rendement van de supermarktketen dus tot onder één procent gedaald. Investeringen in de ombouw van de Sanders-supermarkten en andere eenmalige kosten droegen bij aan de daling van het bedrijfsresultaat.

 

Slippens denkt dat de websupermarkt, waarbij ook wordt gedacht aan afhaalpunten, kan profiteren van de foodservice-ervaring van Sligro. "Wij profiteren van de fijnmazige distributie en de routeplannersystemen van onze foodservicedivisie. Wij zijn gewend om met kleinere bestellingen rond te rijden. Wij weten bijvoorbeeld dat het weer invloed heeft op de levertijden. Onze mensen bellen dan onze klanten dat de bestelling later komt of ze plannen een spoedroute in. Dergelijke kennis is bij andere supermarktketens niet in huis. Die rijden hoofdzakelijk met volle vrachtwagens van het distributiecentrum naar de winkels", aldus Slippens tijdens de persconferentie.

 

Ahold is met Albert.nl op dit moment de enige speler in Nederland met een websupermarkt met redelijke dekking. Ook onder meer Coop en Boni zijn actief met webwinkels, terwijl Dekamarkt over een drive-insupermarkt beschikt. Albert.nl is onderdeel van het lopende conflict tussen franchisers en hoofdkantoor van Albert Heijn: de franchisers zien de websupermarkt namelijk als een interne concurrent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top