Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Etsy pakt uit met dubbele groeicijfers

Online marktplaats Etsy, die voornamelijk vintage en ambachtelijk geproduceerde spullen aanbiedt, groeit als kool. De brutoverkoop steeg met ruim 22% en zowel het aantal actieve kopers als verkopers ging er met dubbele cijfers op vooruit.

 

Al 26,1 miljoen actieve kopers

Internetmarktplaats Etsy verkocht het voorbije kwartaal voor 669,7 miljoen dollar (net geen 600 miljoen euro) aan spullen, een stijging met 22,6% tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een sterke prestatie, die het dankt aan een fikse stijging van het aantal actieve verkopers (+11,5% tot 1,65 miljoen) en van het aantal actieve kopers (+20,3%). Die laatsten zijn nu al met 26,1 miljoen en bezoeken de site almaar vaker via hun smartphone of tablet (van 60% naar 64%).

 

Etsy genereert nog altijd een kleine 70% van zijn omzet op zijn Amerikaanse thuismarkt. Het internationale aandeel steeg het voorbije kwartaal lichtjes (van 30,2% naar 30,7%), al wil topman Chad Dickerson internationaal wel een versnelling hoger schakelen om dat aandeel zo snel mogelijk naar 50% te brengen. De recente introductie van lokale zoekmachines in Frankrijk en Duitsland en de toevoeging van internationaal koerierbedrijf FedEx als leverancier moeten daartoe bijdragen.

 

Ook de inkomstenzijde laat mooie groeicijfers zien. De dienstverlening aan de verkopers bracht 47 miljoen dollar in het laatje (+58,1%), de marktplaats zelf leverde 37,4 miljoen dollar op (+22,8%), samen goed voor 85,3 miljoen dollar (+39,1%). Met als bijkomende goed nieuws dat de kosten ‑ hoofdzakelijk voor marketing en personeel ‑ minder snel stegen: +19,3% tot 51,6 miljoen dollar.

 

Jaarprognose opgetrokken

“Onze brutoverkoop (Gross Merchandise Sales) versnelde en we introduceerden diensten met hoge toegevoegde waarde om onze creatieve ondernemers te helpen bij hun start, groei en beheer”, zegt een tevreden CEO Chad Dickerson.

 

“In  het licht van deze sterke prestatie in de eerste jaarhelft en de verwachtingen voor de rest van  het jaar” verhoogt het management daarom de vooruitzichten voor het hele jaar. Etsy rekent nu op een groei van de brutoverkoop met 15 tot 17% en een inkomstengroei van 25 tot 28%.