Europese e-commerce groeide vorig jaar alweer met 20% | RetailDetail

Europese e-commerce groeide vorig jaar alweer met 20%

Europese e-commerce groeide vorig jaar alweer met 20%

In 2012 groeide de Europese interneteconomie met nog maar eens bijna twintig procent, blijkt uit een rapport van Ecommerce Europe. De op twee na grootste markt van Europa, Frankrijk, maakte intussen al cijfers voor de eerste drie maanden van 2013 bekend: een mooie stijging met 14%.

Kaap van 300 miljard in zicht

Volgens het rapport haalde de e-commercesector in de Europese Unie + Kroatië (dat vanaf juli het 28e Unie-lid wordt) een omzet van liefst 277 miljard euro: het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat nog dit jaar de kaap van de 300 miljard wordt overschreden. Opvallend is wel dat de drie grootste markten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, samen goed zijn voor liefst 69% van de Europese e-commerceomzet.

 

Het rapport maakt naast de omzetstijging van 19% wel gewag van een ongeveer even grote stijging van het aantal webshops (tot zo'n 550.000 eind 2012): dat zou betekenen dat de gemiddelde omzet van Europese webshops dus opmerkelijk genoeg omzeggens geen stijging vertoont.

 

Intussen zou online al goed zijn voor 3,5 procent van de totale Europese economie, al zou dat cijfer tegen 2020 al rond 10% moeten uitkomen. Vooral de mobiele revolutie moet daarbij helpen: m-tail is in Europa goed voor 5% van de totale e-commerceomzet, maar in trekkers als het Verenigd Koninkrijk is dat al 12% – en groeit dat aandeel nog steeds aan.

 

Veel groeimarge buiten EU en in Zuid-Europa

In het stukje Europa buiten de EU (voornamelijk Rusland, Turkije en Noorwegen) scheert e-commerce echter nog geen hoge toppen: voor die enorme markt komt de online omzet er nog amper boven de dertig miljard euro uit.

 

Wel situeren de grootste groeimarkten zich in dit stuk buiten de Europese Unie, met op kop Turkije (+75% in 2012) en Oekraïne (+40%). Bij de grote groeiers was er overigens slechts één land uit West- en Centraal-Europa: Hongarije (+35%). Ook voor de volgende jaren zouden deze landen, maar ook Zuid-Europese staten als Spanje en Griekenland, ondanks de crisis een zeer forse e-commercegroei moeten kennen.

 

Vooral van Turkije wordt veel verwacht: ondanks de alweer enorme omzetgroei is e-commerce er nog steeds maar goed voor een viertal procent van de totale economie. Nochtans kan het land excellente cijfers voorleggen op het vlak van online aanwezigheid (bij de fanatiekste internetgebruikers van Europa) en kredietkaartpenetratie (ver boven het Europese gemiddelde), en analisten verwachten dan ook dat beide statistieken elkaar zeer binnenkort gaan vinden in een nog veel verdere enorme e-commerceboom.

 

Frankrijk zet 2013 goed in

Inmiddels zijn de eerste cijfers voor 2013 ook al bekendgemaakt: de Franse vakorganisatie Fevad zag de omzet van de online economie in de Zeshoek met 14% stijgen in de periode januari-maart. Dat dankte de sector vooral aan 19.000 nieuwe webshops, een groeiend aantal e-shoppende senioren (+27%) en een grotere frequentie in online aankopen (van 1,6 naar 1,8 per maand).

 

Wel maakt de Fevad zich zorgen over het almaar dalende gemiddelde bedrag van een online aankoop: dat zakte vorig trimester nog maar eens 4% tot 85 euro, het laagste cijfer ooit - een paar jaar geleden was dat nog bijna honderd euro.

 

Een mogelijke verklaring is echter wel dat e-commerce steeds meer een deel van het dagelijkse leven wordt, waardoor consumenten zich simpelweg vaker ook kleinere producten online gaan aanschaffen – en niet meer enkel grote elektronica of reizen. De Fevad wijst er dan ook op dat ondanks de daling de gemiddelde e-shopper een recordbedrag van 467 euro online uitgaf, vorig jaar was dat nog 427 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.