Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14% | RetailDetail

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Europese e-commerce groeide vorig jaar met ruim 14%

Ondanks een lichte vertraging is de Europese e-commerce in 2014 nog altijd met twee cijfers gegroeid. De totale omzet klokte af op 423,8 miljard euro (+14,3%), waarvan 368,7 miljard euro binnen de 28 EU-landen werd gegenereerd.

Op één na grootste wereldwijd

"Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, dat hoofdzakelijk wordt voortgestuwd door de turbogroei van de Chinese e-commerce", zegt Wijnand Jongen, voorzitter van Ecommerce Europe, de koepel van de Europese internethandelaars. "Volgens onze prognoses zal de Europese B2C e-commerce in 2015 met 12,5% groeien tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten."

 

Die sterke groei van e-commerce in Europa staat in schril contrast met de algehele groeicijfers van de Europese economie: zo steeg het bruto binnenlands product het voorbije jaar maar met 1,6% (en binnen de EU was dat zelfs maar 1,4%). Daarmee wordt e-commerce in de totale economie van Europa almaar belangrijker: van 1,27% in 2009 naar 2,45% in 2014. Tegen 2020 zou dat cijfer zelfs naar om en bij de 6% moeten stijgen.

 

Britten blijven grootste online kopers

Het Verenigd Koninkrijk behield ook in 2014 zijn toppositie, met een groei van 14,7% tot 127,1 miljard euro, en vergroot zelfs zijn voorsprong op de nummers twee en drie, Duitsland (+12,3% tot 71,2 miljard euro) en Frankrijk (+11.2% tot 56,8 miljard). Ter vergelijking: in Nederland was de e-commerce vorig jaar goed voor 14 miljard euro, België klokte af op 4,4 miljard euro.

 

Regionaal gezien is West-Europa de belangrijkste regio voor e-commerce (zie grafiek): het is met 208,1 miljard euro intussen al bijna goed voor de helft van de totale internetomzet in heel Europa. Centraal-Europa (met Duitsland) staat op twee met 106,5 miljard euro, goed voor bijna een kwart van het marktaandeel. Centraal- en Oost-Europa zijn wel de sterkste groeiers, met Rusland als trekker: dat land zette vorig jaar een groei neer van 25,4% tot 18,8 miljard euro en is daarmee al de vierde e-commercemacht van Europa.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.