Europese ministers ruimen hinderinis grensoverschrijdend shoppen op | RetailDetail

Europese ministers ruimen hindernis grensoverschrijdend shoppen op

Europese ministers ruimen hindernis grensoverschrijdend shoppen op
Shutterstock 524283412

Burgers van de Europese Unie moeten makkelijker iets online kunnen kopen in een andere lidstaat van de Unie. De economieministers hebben daarover overeenstemming bereikt, nu moet het Europees parlement nog tot een akkoord komen.

Geen evidentie

“Als iemand in je winkel komt en iets koopt, vraag je toch ook zijn identiteitskaart niet”, zegt Europees commissaris Andrus Ansip, die bevoegd is voor de digitale markt. “Daarom moeten we tot eenzelfde systeem komen voor het online winkelen”. Een evidentie is dat nochtans blijkbaar niet: slechts 15% van de Europese bevolking kocht in 2014 iets op een buitenlandse website.

 

Wie op een buitenlandse website iets wil kopen, komt ook vaak van een kale reis terug: liefst 63% van de online retailers weigeren te leveren in het buitenland. Als dat wel kan, vormen hoge transportkosten vaak een rem.

 

Aanpakken van geoblocking

De Europese Commissie wil dan ook de geoblocking aanpakken, de praktijk waarbij consumenten die vanuit het buitenland op een website komen geen toegang krijgen tot de verkoopmodule. Handelaars zullen hun website niet meer mogen blokkeren voor bezoekers uit andere Europese lidstaten of hen nog automatisch mogen doorsturen naar zijn de webwinkel van hun thuisland. Er zullen ook geen verschillende betalingsvoorwaarden mogen gelden voor andere kopers uit de Europese Unie.

 

De geoblocking houdt evenwel niet in dat elke webwinkel verplicht wordt om te leveren in het buitenland: het volstaat dat een inwoner uit een andere Europese lidstaten dezelfde mogelijkheden krijgt als een lokale ingezetene. Zo zullen Belgen die iets kopen op een Duitse website zelf een transport moeten organiseren of een lokaal Duits adres opgeven als de Duitse webwinkel niet levert in het buitenland. De internethandelaars zullen duidelijk op hun website moeten aangeven in welk land ze actief zijn.

 

Nu er een akkoord is in de Europese ministerraad, is het wachten op een standpunt van het Europees parlement. Dat wordt normaal nog voor het jaareinde verwacht. De verdere planning voorziet dat de hele wetgevende procedure begin 2017 onder Maltees voorzitterschap van de Europese Unie zal worden afgerond. Het akkoord slaat overigens niet op financiële en sociale diensten en evenmin op mediadiensten.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.