Ex-topman Ticketmaster moet Twitter in e-commerce binnenloodsen

Ex-topman Ticketmaster moet Twitter in e-commerce binnenloodsen

Sociaalnetwerksite Twitter heeft de 38-jarige Nathan Hubbard aangetrokken als hoofd voor een nieuwe divisie. De voormalig topman van Ticketmaster moet ervoor zorgen dat er vlot verkooptransacties kunnen worden afgesloten via tweets.

Shoppen via tweets

Twitter is op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen en heeft zijn oog daarbij laten vallen op e-commerce. Om de verkoop via het sociale netwerk te stimuleren, zullen onder meer Twitter Product Cards worden gebruikt. Deze laten onmiddellijk de eigenschappen en de prijs van een product zien, wat de stap tot een effectieve verkooptransactie veel kleiner maakt.

 

Die nieuwe strategie is overigens opvallend vergelijkbaar met een recente zet van netwerksite Pinterest, die sinds kort eveneens toelaat om gedetailleerde productinformatie - zoals prijzen, beschikbaarheid en de plaats waar je het product kan kopen - aan gedeelde items toe te voegen.

 

Nog nieuwe inzichten in koopgedrag

Door de uitbreiding van de verkoopmogelijkheden krijgt Twitter ook meer inzicht in de interesses en het koopgedrag van zijn gebruikers. Dat wordt dan weer interessant voor de verkoop van advertenties op de site, die goed zijn voorhet gros van zijn inkomsten – geraamd op 583 miljoen dollar of 436 miljoen euro dit jaar.

 

Hubbard beloofde trouwens wel dat hij naar samenwerking streeft met de online handelaars en de verstrekkers van betalingsdiensten, veeleer dan hen te beconcurreren. Een nieuwe groeimogelijkheid is voor Twitter in ieder geval handig meegenomen, nu het bedrijf werk maakt van een beursgang.

Tags: