Explosieve groei streamingdiensten op komst

Explosieve groei streamingdiensten op komst
De omzet van diensten die via streaming muziek aanbieden gaat de komende jaren verder exploderen in Nederland. Vanaf 2016 winnen echter ook fysieke muziekdragers als cd's en lp's weer terrein.

Omzet streaming gaat maal vier

Afgelopen jaar werd er in Nederland negen miljoen euro uitgegeven aan streamingdiensten, een verdrievoudiging ten opzichte van 2010. Deze groei blijft zich de komende jaren voortzetten. Volgens onderzoekers van onderzoeksbureau PriceWaterhouseCoopers volgt er de komende vijf jaar opnieuw een verviervoudiging van de omzet, naar zo'n 35 miljoen euro. De groeiende verspreiding van smartphones en snellere mobiele netwerken vormen een motor achter deze groei.

 

Voor fysieke muziekdragers is er de komende jaren minder goed nieuws. Tot 2016 rekent PWC op een jaarlijkse afname van de omzet met zo'n 9 procent. De daling wordt daarbij geremd door de verder toenemende populariteit van vinyl. De onderzoekers rekenen er echter op dat in 2016 een omslag zal plaatsvinden en de omzet van fysieke muziekdragers weer gaat toenemen.

 

De totale Nederlandse muziekmarkt, inclusief downloads en live-concerten, groeide vorig jaar met 0,4 procent: de eerste toename in jaren. Vooral de uitgaven aan concerten en festivals nam behoorlijk toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top