Explosieve toename m-commerce verwacht | RetailDetail

Explosieve toename m-commerce verwacht

Explosieve toename m-commerce verwacht
Nederland loopt op dit moment achter op het gebied van betalingen met mobiele telefoons, maar de komende vijf jaar worden smartphones steeds belangrijker als omzetbron. Forrester Research verwacht een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent.

Mobiele aankopen vertienvoudigd in 2017

Dat heeft Forrester Research uitgezocht in opdracht van betalingsverkeerdienstverlener PayPal. In Nederland heeft 10 procent van de consumenten vorig jaar weleens wat gekocht op de mobiele telefoon, terwijl het Europese gemiddelde op 13 procent ligt. Uitschieter in de internationale vergelijking is Zweden, waar intussen bijna één op de vijf consumenten afgelopen jaar producten of diensten heeft aangeschaft via de smartphone.

Volgens Forrester is afgelopen jaar in Nederland met moderne telefoons voor 112 miljoen euro aan producten en diensten gekocht. In 2017 moet dat getal zijn gestegen naar 1,1 miljard euro, bijna een vertienvoudiging van de omzet met smartphones. De groei wordt onder meer gerealiseerd doordat een steeds groter percentage Nederlanders over een smartphone beschikt. Nu is dat nog 54 procent, terwijl dat in 2017 al 80 procent moet zijn. Ook zullen retailers, onder meer op lokaal niveau, veel meer gaan inspelen op de mobiele telefoon als verkoopkanaal.

Twinkle merkt wel op dat Forrester de m-commerce-omzet in Nederland een stuk lager inschat dat de Thuiswinkel Markt Monitor (TMM). Daar wordt gesproken over mobiele bestedingen ter waarde van 560 miljoen euro in 2012. Het verschil zou te verklaren zijn doordat Forrester alleen via mobiele telefoons gerealiseerde omzet beschouwt als m-commerce, terwijl Blauw Research in de TMM ook omzet die bijvoorbeeld via tablets is gerealiseerd meerekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.