Explosieve toename m-commerce verwacht

Explosieve toename m-commerce verwacht
Nederland loopt op dit moment achter op het gebied van betalingen met mobiele telefoons, maar de komende vijf jaar worden smartphones steeds belangrijker als omzetbron. Forrester Research verwacht een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent.

Mobiele aankopen vertienvoudigd in 2017

Dat heeft Forrester Research uitgezocht in opdracht van betalingsverkeerdienstverlener PayPal. In Nederland heeft 10 procent van de consumenten vorig jaar weleens wat gekocht op de mobiele telefoon, terwijl het Europese gemiddelde op 13 procent ligt. Uitschieter in de internationale vergelijking is Zweden, waar intussen bijna één op de vijf consumenten afgelopen jaar producten of diensten heeft aangeschaft via de smartphone.

Volgens Forrester is afgelopen jaar in Nederland met moderne telefoons voor 112 miljoen euro aan producten en diensten gekocht. In 2017 moet dat getal zijn gestegen naar 1,1 miljard euro, bijna een vertienvoudiging van de omzet met smartphones. De groei wordt onder meer gerealiseerd doordat een steeds groter percentage Nederlanders over een smartphone beschikt. Nu is dat nog 54 procent, terwijl dat in 2017 al 80 procent moet zijn. Ook zullen retailers, onder meer op lokaal niveau, veel meer gaan inspelen op de mobiele telefoon als verkoopkanaal.

Twinkle merkt wel op dat Forrester de m-commerce-omzet in Nederland een stuk lager inschat dat de Thuiswinkel Markt Monitor (TMM). Daar wordt gesproken over mobiele bestedingen ter waarde van 560 miljoen euro in 2012. Het verschil zou te verklaren zijn doordat Forrester alleen via mobiele telefoons gerealiseerde omzet beschouwt als m-commerce, terwijl Blauw Research in de TMM ook omzet die bijvoorbeeld via tablets is gerealiseerd meerekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top