Explosieve toename m-commerce verwacht

Explosieve toename m-commerce verwacht
Nederland loopt op dit moment achter op het gebied van betalingen met mobiele telefoons, maar de komende vijf jaar worden smartphones steeds belangrijker als omzetbron. Forrester Research verwacht een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent.

Mobiele aankopen vertienvoudigd in 2017

Dat heeft Forrester Research uitgezocht in opdracht van betalingsverkeerdienstverlener PayPal. In Nederland heeft 10 procent van de consumenten vorig jaar weleens wat gekocht op de mobiele telefoon, terwijl het Europese gemiddelde op 13 procent ligt. Uitschieter in de internationale vergelijking is Zweden, waar intussen bijna één op de vijf consumenten afgelopen jaar producten of diensten heeft aangeschaft via de smartphone.

Volgens Forrester is afgelopen jaar in Nederland met moderne telefoons voor 112 miljoen euro aan producten en diensten gekocht. In 2017 moet dat getal zijn gestegen naar 1,1 miljard euro, bijna een vertienvoudiging van de omzet met smartphones. De groei wordt onder meer gerealiseerd doordat een steeds groter percentage Nederlanders over een smartphone beschikt. Nu is dat nog 54 procent, terwijl dat in 2017 al 80 procent moet zijn. Ook zullen retailers, onder meer op lokaal niveau, veel meer gaan inspelen op de mobiele telefoon als verkoopkanaal.

Twinkle merkt wel op dat Forrester de m-commerce-omzet in Nederland een stuk lager inschat dat de Thuiswinkel Markt Monitor (TMM). Daar wordt gesproken over mobiele bestedingen ter waarde van 560 miljoen euro in 2012. Het verschil zou te verklaren zijn doordat Forrester alleen via mobiele telefoons gerealiseerde omzet beschouwt als m-commerce, terwijl Blauw Research in de TMM ook omzet die bijvoorbeeld via tablets is gerealiseerd meerekent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top