Fab.com toont snelle groei

Fab.com toont snelle groei

Fab.com, de Amerikaanse webwinkel voor designproducten, bestaat nog maar negentien maanden, maar heeft in die tijd al tien miljoen leden weten te strikken. Dat is een bijzonder snelle groei, al wil dat niet zeggen dat het geld momenteel al binnenstroomt bij de start-up.

90 miljoen dollar verlies

Fab.com heeft ondertussen 600 medewerkers in dienst en verkoopt per minuut 5,5 producten in zijn webwinkel. Het bedrijf moet echter ook veel investeren in naambekendheid, aanbiedingen en herhaalaankopen, waardoor het verlies flink is opgelopen. Het totaal zou momenteel al op 90 miljoen dollar (ongeveer 68 miljoen euro) liggen, met dit jaar alleen waarschijnlijk een verlies van vijftig miljoen dollar (ongeveer 38 miljoen euro).

 

In 2012 gaf Fab.com bijvoorbeeld 40 miljoen dollar (circa 30 miljoen euro) uit aan marketing, goed voor 35% van alle inkomsten. Een immens bedrag, waarover CEO Jason Goldberg al zei dat hij van 10 tot 14 miljoen dollar (7,5 tot 10,5 miljoen euro) van die som spijt heeft.

 

Veel vertrouwen van investeerders

Toch blijft Fab.com doorzetten en ook bij de investeerders is het vertrouwen nog groot. Dit jaar alleen al kon het bedrijf een totaal van 160 miljoen dollar (120,5 miljoen euro) extra risicokapitaal aantrekken. In totaal vond Fab.com al meer dan veertig investeerders die samen een bedrag van meer dan 325 miljoen dollar (bijna 245 miljoen euro) investeerden. In de eerste helft van 2013 probeerde CEO Goldberg niet minder dan 100 potentiele investeerders te overtuigen.

 

Fab.com wil dan ook graag in de wereldwijde top vijf geraken van webwinkels, wat een beurswaarde van meer dan tien miljard dollar (7,5 miljard euro) zou betekenen. Om dat doel mee te bewerkstelligen wordt in november een Europees distributiecentrum in Eindhoven geopend. 

 

Eigen artikelen

Fab.com zal zich ook meer gaan richten op de verkoop van eigen designartikelen, in plaats van 'flash sales' van producten van andere bedrijven, om zo een grotere brutomarge te krijgen. Momenteel telt het netwerk van producenten die verkopen op Fab.com al meer dan 20.000 leden, gaande van grote designermerken tot kleine artisanale producenten.

 

Het grootste voordeel van Fab.com is dat het zowat alles kan verkopen, zolang het maar het label 'design' kan dragen. Momenteel wordt Fab.com al geschat op een waarde van 1 miljard dollar (ongeveer 750 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top