Fab.com toont snelle groei

Fab.com toont snelle groei

Fab.com, de Amerikaanse webwinkel voor designproducten, bestaat nog maar negentien maanden, maar heeft in die tijd al tien miljoen leden weten te strikken. Dat is een bijzonder snelle groei, al wil dat niet zeggen dat het geld momenteel al binnenstroomt bij de start-up.

90 miljoen dollar verlies

Fab.com heeft ondertussen 600 medewerkers in dienst en verkoopt per minuut 5,5 producten in zijn webwinkel. Het bedrijf moet echter ook veel investeren in naambekendheid, aanbiedingen en herhaalaankopen, waardoor het verlies flink is opgelopen. Het totaal zou momenteel al op 90 miljoen dollar (ongeveer 68 miljoen euro) liggen, met dit jaar alleen waarschijnlijk een verlies van vijftig miljoen dollar (ongeveer 38 miljoen euro).

 

In 2012 gaf Fab.com bijvoorbeeld 40 miljoen dollar (circa 30 miljoen euro) uit aan marketing, goed voor 35% van alle inkomsten. Een immens bedrag, waarover CEO Jason Goldberg al zei dat hij van 10 tot 14 miljoen dollar (7,5 tot 10,5 miljoen euro) van die som spijt heeft.

 

Veel vertrouwen van investeerders

Toch blijft Fab.com doorzetten en ook bij de investeerders is het vertrouwen nog groot. Dit jaar alleen al kon het bedrijf een totaal van 160 miljoen dollar (120,5 miljoen euro) extra risicokapitaal aantrekken. In totaal vond Fab.com al meer dan veertig investeerders die samen een bedrag van meer dan 325 miljoen dollar (bijna 245 miljoen euro) investeerden. In de eerste helft van 2013 probeerde CEO Goldberg niet minder dan 100 potentiele investeerders te overtuigen.

 

Fab.com wil dan ook graag in de wereldwijde top vijf geraken van webwinkels, wat een beurswaarde van meer dan tien miljard dollar (7,5 miljard euro) zou betekenen. Om dat doel mee te bewerkstelligen wordt in november een Europees distributiecentrum in Eindhoven geopend. 

 

Eigen artikelen

Fab.com zal zich ook meer gaan richten op de verkoop van eigen designartikelen, in plaats van 'flash sales' van producten van andere bedrijven, om zo een grotere brutomarge te krijgen. Momenteel telt het netwerk van producenten die verkopen op Fab.com al meer dan 20.000 leden, gaande van grote designermerken tot kleine artisanale producenten.

 

Het grootste voordeel van Fab.com is dat het zowat alles kan verkopen, zolang het maar het label 'design' kan dragen. Momenteel wordt Fab.com al geschat op een waarde van 1 miljard dollar (ongeveer 750 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top