Fab.com toont snelle groei | RetailDetail

Fab.com toont snelle groei

Fab.com toont snelle groei

Fab.com, de Amerikaanse webwinkel voor designproducten, bestaat nog maar negentien maanden, maar heeft in die tijd al tien miljoen leden weten te strikken. Dat is een bijzonder snelle groei, al wil dat niet zeggen dat het geld momenteel al binnenstroomt bij de start-up.

90 miljoen dollar verlies

Fab.com heeft ondertussen 600 medewerkers in dienst en verkoopt per minuut 5,5 producten in zijn webwinkel. Het bedrijf moet echter ook veel investeren in naambekendheid, aanbiedingen en herhaalaankopen, waardoor het verlies flink is opgelopen. Het totaal zou momenteel al op 90 miljoen dollar (ongeveer 68 miljoen euro) liggen, met dit jaar alleen waarschijnlijk een verlies van vijftig miljoen dollar (ongeveer 38 miljoen euro).

 

In 2012 gaf Fab.com bijvoorbeeld 40 miljoen dollar (circa 30 miljoen euro) uit aan marketing, goed voor 35% van alle inkomsten. Een immens bedrag, waarover CEO Jason Goldberg al zei dat hij van 10 tot 14 miljoen dollar (7,5 tot 10,5 miljoen euro) van die som spijt heeft.

 

Veel vertrouwen van investeerders

Toch blijft Fab.com doorzetten en ook bij de investeerders is het vertrouwen nog groot. Dit jaar alleen al kon het bedrijf een totaal van 160 miljoen dollar (120,5 miljoen euro) extra risicokapitaal aantrekken. In totaal vond Fab.com al meer dan veertig investeerders die samen een bedrag van meer dan 325 miljoen dollar (bijna 245 miljoen euro) investeerden. In de eerste helft van 2013 probeerde CEO Goldberg niet minder dan 100 potentiele investeerders te overtuigen.

 

Fab.com wil dan ook graag in de wereldwijde top vijf geraken van webwinkels, wat een beurswaarde van meer dan tien miljard dollar (7,5 miljard euro) zou betekenen. Om dat doel mee te bewerkstelligen wordt in november een Europees distributiecentrum in Eindhoven geopend. 

 

Eigen artikelen

Fab.com zal zich ook meer gaan richten op de verkoop van eigen designartikelen, in plaats van 'flash sales' van producten van andere bedrijven, om zo een grotere brutomarge te krijgen. Momenteel telt het netwerk van producenten die verkopen op Fab.com al meer dan 20.000 leden, gaande van grote designermerken tot kleine artisanale producenten.

 

Het grootste voordeel van Fab.com is dat het zowat alles kan verkopen, zolang het maar het label 'design' kan dragen. Momenteel wordt Fab.com al geschat op een waarde van 1 miljard dollar (ongeveer 750 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.