Fab.com toont snelle groei

Fab.com toont snelle groei

Fab.com, de Amerikaanse webwinkel voor designproducten, bestaat nog maar negentien maanden, maar heeft in die tijd al tien miljoen leden weten te strikken. Dat is een bijzonder snelle groei, al wil dat niet zeggen dat het geld momenteel al binnenstroomt bij de start-up.

90 miljoen dollar verlies

Fab.com heeft ondertussen 600 medewerkers in dienst en verkoopt per minuut 5,5 producten in zijn webwinkel. Het bedrijf moet echter ook veel investeren in naambekendheid, aanbiedingen en herhaalaankopen, waardoor het verlies flink is opgelopen. Het totaal zou momenteel al op 90 miljoen dollar (ongeveer 68 miljoen euro) liggen, met dit jaar alleen waarschijnlijk een verlies van vijftig miljoen dollar (ongeveer 38 miljoen euro).

 

In 2012 gaf Fab.com bijvoorbeeld 40 miljoen dollar (circa 30 miljoen euro) uit aan marketing, goed voor 35% van alle inkomsten. Een immens bedrag, waarover CEO Jason Goldberg al zei dat hij van 10 tot 14 miljoen dollar (7,5 tot 10,5 miljoen euro) van die som spijt heeft.

 

Veel vertrouwen van investeerders

Toch blijft Fab.com doorzetten en ook bij de investeerders is het vertrouwen nog groot. Dit jaar alleen al kon het bedrijf een totaal van 160 miljoen dollar (120,5 miljoen euro) extra risicokapitaal aantrekken. In totaal vond Fab.com al meer dan veertig investeerders die samen een bedrag van meer dan 325 miljoen dollar (bijna 245 miljoen euro) investeerden. In de eerste helft van 2013 probeerde CEO Goldberg niet minder dan 100 potentiele investeerders te overtuigen.

 

Fab.com wil dan ook graag in de wereldwijde top vijf geraken van webwinkels, wat een beurswaarde van meer dan tien miljard dollar (7,5 miljard euro) zou betekenen. Om dat doel mee te bewerkstelligen wordt in november een Europees distributiecentrum in Eindhoven geopend. 

 

Eigen artikelen

Fab.com zal zich ook meer gaan richten op de verkoop van eigen designartikelen, in plaats van 'flash sales' van producten van andere bedrijven, om zo een grotere brutomarge te krijgen. Momenteel telt het netwerk van producenten die verkopen op Fab.com al meer dan 20.000 leden, gaande van grote designermerken tot kleine artisanale producenten.

 

Het grootste voordeel van Fab.com is dat het zowat alles kan verkopen, zolang het maar het label 'design' kan dragen. Momenteel wordt Fab.com al geschat op een waarde van 1 miljard dollar (ongeveer 750 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top