Flinke winstgroei voor JD.com | RetailDetail

Flinke winstgroei voor JD.com

Flinke winstgroei voor JD.com
Shutterstock

De Chinese online retailer JD.com is in 2017 opnieuw sterk gegroeid: de omzet ging er bijna met de helft op vooruit en er was opnieuw sprake van winst. Ook voor het eerste kwartaal van 2018 verwacht het opnieuw een groei van meer dan 30%.

 

Hogere kosten drukken winst niet

De omzet van JD.com kwam in 2017 uit op 362,3 miljard yuan (46,4 miljard euro): goed voor een groei van 40,3% ten opzichte van een jaar eerder. Bij de directe verkoop aan consumenten was er sprake van een opmars van 39,5%, terwijl de andere diensten van JD.com met 49,9% groeiden.

 

Die sterke groei zorgde er ook wel voor dat de kosten bij JD.com flink de hoogte in schoten: zo gaf het bedrijf 39,4% meer uit aan logistiek en 46,9% meer aan marketing. Ondanks die hogere kosten wist JD.com in 2017 wel winst te maken, in tegenstelling tot een jaar eerder. In 2016 was er nog sprake van een verlies van 2 miljard yuan, terwijl in 2017 een nettowinst werd geboekt van 116,8 miljard yuan (15 miljard euro).

 

“Onze ongeëvenaarde online winkelervaring blijft de Chinese e-commerce hervormen en consumenten overtuigen, wat zorgt voor sterke groei in 2017”, zegt CEO Richard Liu. “Als we vooruitkijken dan blijven we gefocust op het gebruik van technologie, AI en big data om e-commerce te revolutioneren, terwijl we onze huidige infrastructuur blijven inzetten om onze partners te versterken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.