FonQ verzilvert betere naamsbekendheid | RetailDetail

FonQ verzilvert betere naamsbekendheid

FonQ verzilvert betere naamsbekendheid

Webwarenhuis fonQ boekte in 2014 een omzet van ruim 49 miljoen euro, liefst 35 procent meer dan het jaar voordien. Het bedrijf schrijft de vooruitgang onder meer toe aan de eerste landelijke tv-campagne die het vanaf mei voerde.

Tv-campagne doet merkbekendheid fors stijgen

De tv-campagne ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’ moest de naamsbekendheid van het online warenhuis vergroten, en dat lukte ook: voor de start ervan had fonQ naar eigen zeggen een bekendheid van 22 procent, na de campagne was dat al 51 procent.

 

Het vergroten van de naamsbekendheid paste in de politiek die topman Patrick Kerssemakers voor ogen had en die erin bestond dat ondernemingen moesten focussen op het investeren in het eigen merk. Daardoor zouden online consumenten toch bij jou op bezoek willen komen zonder dat ze via zoekmachines als Google gaan.

 

Meer dan 700.000 pakketten verkocht

De toegenomen naamsbekendheid vertaalde zich in 2014 in een verkoop van meer dan 700.000 pakketjes, 40% meer dan het jaar voordien. Dat is iets meer dan de omzetgroei in geld, wat erop duidt dat de gemiddelde pakketjes kleiner zijn geworden. Het assortiment van fonQ bestaat inmiddels uit ruim 40.000 voorradige producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.

 

Om de groei op te vangen investeerde fonQ ook in een nieuw magazijn en een nieuw ERP-systeem. “Inmiddels is er 24/7 bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en bieden wij ook avondbezorging aan", aldus Kerssemakers.

 

In 2015 wil fonQ zijn naamsbekendheid verder uitbouwen door consumenten meer te betrekken bij de werking van het bedrijf. "Dit uit zich in uitbreiding met nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom. Blijven inspireren staat daarbij voorop”, aldus nog het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.