Tv-campagne doet merkbekendheid fors stijgen
De tv-campagne ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’ moest de naamsbekendheid van het online warenhuis vergroten, en dat lukte ook: voor de start ervan had fonQ naar eigen zeggen een bekendheid van 22 procent, na de campagne was dat al 51 procent.
Het vergroten van de naamsbekendheid paste in de politiek die topman Patrick Kerssemakers voor ogen had en die erin bestond dat ondernemingen moesten focussen op het investeren in het eigen merk. Daardoor zouden online consumenten toch bij jou op bezoek willen komen zonder dat ze via zoekmachines als Google gaan.
Meer dan 700.000 pakketten verkocht
De toegenomen naamsbekendheid vertaalde zich in 2014 in een verkoop van meer dan 700.000 pakketjes, 40% meer dan het jaar voordien. Dat is iets meer dan de omzetgroei in geld, wat erop duidt dat de gemiddelde pakketjes kleiner zijn geworden. Het assortiment van fonQ bestaat inmiddels uit ruim 40.000 voorradige producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.
Om de groei op te vangen investeerde fonQ ook in een nieuw magazijn en een nieuw ERP-systeem. “Inmiddels is er 24/7 bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en bieden wij ook avondbezorging aan”, aldus Kerssemakers.
In 2015 wil fonQ zijn naamsbekendheid verder uitbouwen door consumenten meer te betrekken bij de werking van het bedrijf. “Dit uit zich in uitbreiding met nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom. Blijven inspireren staat daarbij voorop”, aldus nog het bedrijf.