FonQ verzilvert betere naamsbekendheid | RetailDetail

FonQ verzilvert betere naamsbekendheid

FonQ verzilvert betere naamsbekendheid

Webwarenhuis fonQ boekte in 2014 een omzet van ruim 49 miljoen euro, liefst 35 procent meer dan het jaar voordien. Het bedrijf schrijft de vooruitgang onder meer toe aan de eerste landelijke tv-campagne die het vanaf mei voerde.

Tv-campagne doet merkbekendheid fors stijgen

De tv-campagne ‘Mooi gevonden op fonQ.nl’ moest de naamsbekendheid van het online warenhuis vergroten, en dat lukte ook: voor de start ervan had fonQ naar eigen zeggen een bekendheid van 22 procent, na de campagne was dat al 51 procent.

 

Het vergroten van de naamsbekendheid paste in de politiek die topman Patrick Kerssemakers voor ogen had en die erin bestond dat ondernemingen moesten focussen op het investeren in het eigen merk. Daardoor zouden online consumenten toch bij jou op bezoek willen komen zonder dat ze via zoekmachines als Google gaan.

 

Meer dan 700.000 pakketten verkocht

De toegenomen naamsbekendheid vertaalde zich in 2014 in een verkoop van meer dan 700.000 pakketjes, 40% meer dan het jaar voordien. Dat is iets meer dan de omzetgroei in geld, wat erop duidt dat de gemiddelde pakketjes kleiner zijn geworden. Het assortiment van fonQ bestaat inmiddels uit ruim 40.000 voorradige producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle.

 

Om de groei op te vangen investeerde fonQ ook in een nieuw magazijn en een nieuw ERP-systeem. “Inmiddels is er 24/7 bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en bieden wij ook avondbezorging aan", aldus Kerssemakers.

 

In 2015 wil fonQ zijn naamsbekendheid verder uitbouwen door consumenten meer te betrekken bij de werking van het bedrijf. "Dit uit zich in uitbreiding met nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom. Blijven inspireren staat daarbij voorop”, aldus nog het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.