Geen betaalde recensies meer op Kieskeurig.nl | RetailDetail

Geen betaalde recensies meer op Kieskeurig.nl

Geen betaalde recensies meer op Kieskeurig.nl

Sinds begin dit jaar staat Kieskeurig.nl geen recensies meer toe waarvoor de schrijvers werden vergoed. Zo wil het de reviews op de website betrouwbaarder maken. Kieskeurig.nl zegt al jaren te weten dat schrijvers worden beloond voor hun recensies.

Reactie op onderzoek ACM

Kieskeurig.nl geeft aan dat het al jaren weet heeft van recensies waarbij de schrijvers op een bepaalde manier vergoed worden en het heeft nu besloten om die te weren, omdat ze op ‘gekleurd’ kunnen zijn.

 

“De betrouwbaarheid van de reviews staat bij ons hoog in het vaandel. We controleren iedere review en doen steekproeven, zodat wij zo goed mogelijk kunnen waarborgen dat de reviews ook daadwerkelijk door echte consumenten en met de juiste beweegredenen zijn geschreven”, zegt Janneke ten Dam, manager content en marketing bij Kieskeurig.nl.

 

De beslissing van Kieskeurig.nl is mogelijk al een reactie op het onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt, die onderzoekt hoe betrouwbaar online aanbevelingen en beoordelingen zijn. De resultaten van dat onderzoek worden de komende weken of maanden verwacht.

 

Ook in het buitenland wordt al lang geworsteld met het probleem rond betaalde recensies. Zo werden al heel wat bedrijven betrapt die tegen betaling niet-bestaande consumenten een beoordelingen laten plaatsen van een product op een website. Onder andere Amazon verstrengde daarom al de regels rond klantenbeoordelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.