Gegevens duizenden klanten Bol.com op straat | RetailDetail

Gegevens duizenden klanten Bol.com op straat

Gegevens duizenden klanten Bol.com op straat

De gegevens van 84.000 klanten van webwarenhuis Bol.com liggen op straat door een fout bij een marketingbureau. De online handelaar heeft direct actie ondernomen door het gat te dichten en de procedures aan te scherpen.

Hackende huisvrouwen

Het lek is ontdekt door een lid van het zogenoemde Genootschap van Hackende Huisvrouwen, dat het meldde bij de online nieuwssite Webwereld. Het marketingbureau gebruikte een oudere versie van een applicatie waarbij via de browser door gegevens in een database kan worden gebladerd. Door het lek was het voor iedereen mogelijk om zonder aanmelding de gegevens te benaderen en op te slaan. Hierbij werden ook de accounts van zeven medewerkers van Bol.com ontdekt. Hun wachtwoorden waren echter afdoende beschermd om verder misbruik te voorkomen.

 

Bol.com werd door Webwereld op de hoogte gesteld en haalde de server binnen tien minuten offline, waarbij werd samengewerkt met de hacker die het lek ontdekte. Daarna zijn maatregelen genomen om de gegevens in de toekomst beter te beveiligen. "Uit uitgebreid onderzoek blijkt dat buiten de tipgever niemand daadwerkelijk toegang tot de data heeft verkregen. De tipgever heeft deze gegevens niet misbruikt en ze inmiddels vernietigd. Omdat het vertrouwen van onze klanten de basis vormt voor Bol.com hebben we de klanten die aan de betrokken marketingcampagne hebben deelgenomen inmiddels op de hoogte gesteld", zegt directeur Daniel Ropers van het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.