Gegevens duizenden klanten Bol.com op straat

Gegevens duizenden klanten Bol.com op straat

De gegevens van 84.000 klanten van webwarenhuis Bol.com liggen op straat door een fout bij een marketingbureau. De online handelaar heeft direct actie ondernomen door het gat te dichten en de procedures aan te scherpen.

Hackende huisvrouwen

Het lek is ontdekt door een lid van het zogenoemde Genootschap van Hackende Huisvrouwen, dat het meldde bij de online nieuwssite Webwereld. Het marketingbureau gebruikte een oudere versie van een applicatie waarbij via de browser door gegevens in een database kan worden gebladerd. Door het lek was het voor iedereen mogelijk om zonder aanmelding de gegevens te benaderen en op te slaan. Hierbij werden ook de accounts van zeven medewerkers van Bol.com ontdekt. Hun wachtwoorden waren echter afdoende beschermd om verder misbruik te voorkomen.

 

Bol.com werd door Webwereld op de hoogte gesteld en haalde de server binnen tien minuten offline, waarbij werd samengewerkt met de hacker die het lek ontdekte. Daarna zijn maatregelen genomen om de gegevens in de toekomst beter te beveiligen. "Uit uitgebreid onderzoek blijkt dat buiten de tipgever niemand daadwerkelijk toegang tot de data heeft verkregen. De tipgever heeft deze gegevens niet misbruikt en ze inmiddels vernietigd. Omdat het vertrouwen van onze klanten de basis vormt voor Bol.com hebben we de klanten die aan de betrokken marketingcampagne hebben deelgenomen inmiddels op de hoogte gesteld", zegt directeur Daniel Ropers van het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top