Gigantische groei e-commerce in Duitsland | RetailDetail

Gigantische groei e-commerce in Duitsland

Gigantische groei e-commerce in Duitsland

In Duitsland is de omzet van de e-commercesector met liefst 44 procent gestegen het voorbije kwartaal. Het Bundesverband des Deutschen Versandhandels verwacht dat de totale uitgaven voor 2013 gaan uitkomen op 39,8 miljard euro.

Jaargroei ook 44 procent

Als die voorspelling uitkomt, dan wil dat zeggen dat de e-commerce in Duitsland ook over het hele jaar een groei van 44 procent zou kennen, tegenover 'maar' 27 procent vorig jaar. Ter vergelijking: Nederland kende een groei van ongeveer 8 procent in de eerste jaarhelft.

 

Online aankopen representeren ongeveer 83 procent van alle aankopen op afstand in Duitsland. De verkoop via catalogi is nog goed voor iets meer dan 8 miljard euro. Pas sinds 2009 wordt er meer verkocht via online verkopen dan via catalogi.

 

Duitsland 6e online retailland ter wereld

Volgens de onlangs gepubliceerde Global Retail E-Commerce Index van A.T. Kearney is Duitsland het zesde grootste e-commerceland ter wereld. Het rapport kwalificeert Duitsland als "een groeiende online dynamo" en voorziet voor de jaren tot 2017 een snellere groei van de online retailverkopen dan in de rest van West-Europa.

 

A.T. Kearney verwacht dat de Duitse online omzet tot 2017 elk jaar met zo'n 12 procent zal groeien. Duitsland is dan ook een grote markt met ruim 81 miljoen inwoners, waarvan 83 procent beschikt over een internet-aansluiting. 77 procent van de Duitse consumenten heeft al eens een online aankoop gedaan, en zijn zij ook bedreven in het online zoeken en vergelijken van producten. De gemiddelde Duitser surft dagelijks anderhalf uur en maakt veel gebruik van prijsvergelijkingssites als Idealo en Günstiger.

 

Sociale media en multichannel

Volgens het rapport blijft het gebruik van sociale media in Duitsland wel wat achter: slechts 43 procent van de Duitsers blijkt in de oriëntatiefase voor de aankoop te lezen wat anderen op sociale media over de producten melden. Wel maken Duitse retailers een inhaalslag door meer aandacht te geven aan het gebruik van verschillende types sociale media.

 

Een goed voorbeeld is de van origine Duitse multinational Adidas, die sociale media nadrukkelijk inzet in zijn multichannelstrategie. Adidas heeft tien 'Adidas Neo'-winkels geopend, die zich richten op een doelgroep van 14 tot 19 jaar die in de winkels items op touchscreens kunnen bekijken en via sociale media bespreken, om vervolgens de aankoop te doen.

 

Amazon: al 15 jaar in Duitsland

Wat er ook aan bijdraagt dat Duitsland mondiaal in de voorhoede van e-commerce loopt, is het feit dat het de thuismarkt is van enkele vooraanstaande online retailers en van traditionele retailers met online ambities (en diepe zakken). Bovendien is het een strategische doelmarkt van Amazon, die de potentie van de Duitse markt al 15 jaar geleden erkende en betrad door de overname van de Duitse boekenverkoper Telebuch. In datzelfde jaar werd Amazon ook in het Verenigd Koninkrijk actief door de overname van Bookpages.co.uk.

 

Otto en Amazon vertegenwoordigen nu ongeveer de helft van de Duitse online retailmarkt, maar nieuwkomers als Zalando en traditionele spelers als MediaMarkt en Saturn (beiden onderdeel van de Metro Gruppe) blazen ook flink in de bus. Zo nam MediaMarkt in 2011 de online concurrent Redcoon over. De combinatie van een grote, veelbelovende markt met sterke spelers stuwt de online dynamiek in Duitsland en dat spel zal in de jaren die komen alleen maar sterker worden gespeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.