Gisteren drukste dag ooit voor e-commerce in Benelux | RetailDetail

Gisteren drukste dag ooit voor e-commerce in Benelux

Gisteren drukste dag ooit voor e-commerce in Benelux

Zowel bij bol.com als bij Coolblue was 19 december de drukste dag ooit. Bij bol.com was het vooral het extra aantal klanten uit België dat ervoor zorgde dat er meer verkocht werd bij de webwinkel dan ooit tevoren.

Maandag voor Kerstmis drukste dag

De week voor Kerstmis is sowieso één van drukste periodes, zowel online als offline, maar steeds meer klanten blijken dus hun cadeautjes online te kopen. Voor webshops is de maandag voor Kerstmis traditioneel de drukste dag van het jaar: dan rest er immers nog voldoende tijd om het pakje thuis geleverd te krijgen en onder de kerstboom te leggen.

 

“Coolblue groeit sowieso al als kool, maar deze week is dit extreem. Er worden zo’n 360 werkkrachten in de magazijnen ingezet om alles op tijd buiten te krijgen. Voor 23.59 uur besteld, is morgen immers gratis in huis. We doen er dan ook alles aan om deze belofte waar te maken”, aldus Matthias De Clercq, manager van Coolblue België.

 

Bij bol.com en Coolblue, allebei van Nederlandse oorsprong, winkelen ook steeds meer Belgische klanten. Zo groeide het aantal Belgische klanten bij bol.com dit jaar met 300.000 naar een totaal van 1,3 miljoen klanten.

 

E-commerce maakt groeispurt in België

“Steeds meer Belgische consumenten weten ons te vinden voor hun kerstinkopen; nog nooit ontvingen we zoveel bestellingen uit België”, bevestigt Kiki Lauwers, directeur België bij bol.com. “Belgen geraken meer en meer vertrouwd met online winkelen en e-commerce maakt in België een groeispurt. Dat merken we nu meer dan ooit.”

 

Het drukste moment voor de webshops bevindt zich tussen 21u en 22u: “Dan zijn de fysieke winkels gesloten. Meer zelfs: in de meeste winkelstraten sluiten de winkels al om 18u. Niet handig voor werkende mensen die ultiem op zoek willen naar cadeautjes! Dan is online een oplossing”, aldus Jorg Snoeck van RetailDetail.

 

Goed voor het milieu

Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het bovendien goed voor het milieu dat we meer pakjes online beginnen te kopen. “Het is alsof je pakje de bus neemt. In plaats van dat we elk apart met de auto pakjes gaan halen, brengt één bestelwagen heel veel pakjes tot bij de mensen thuis. Het zijn dus minder gereden kilometers, niet meer”, zegt hij aan het VRT Nieuws. Buiten de piekperiodes geldt dat in België wel minder, want dan moeten koeriers nog te vaak grote afstanden afleggen tussen twee leveringen.

 

Voor fysieke winkels ligt het piekmoment overigens net iets later: daar zijn de drukste dagen steevast het laatste weekend voor Kerstmis. Dit jaar wordt verwacht dat vrijdag 23 december of zaterdag 24 december de drukste dag van het jaar wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.