Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen | RetailDetail

Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen

Goed retourneerbeleid zorgt voor meer aankopen

Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zorgt een retourneerbeleid waarbij klanten hun producten gratis mogen terugsturen voor meer aankopen. Ook een langere bedenktijd heeft een positieve invloed.

Minder risico

Minnema onderzocht hoe webwinkels het terugsturen kunnen beheersen en beïnvloeden, om zo hun winstgevendheid te versterken. Hij kwam daarbij tot de conclusie dat een retourneerbeleid zonder retourneerkosten en aanvullende voorwaarden tot meer aankopen leidt. Klanten zouden immers meer kopen bij webwinkels waar ze minder risico ervaren.

 

Als ze tevreden zijn over het retourneerproces, gaan ze dus sneller opnieuw in die webwinkel kopen, omdat ze weinig problemen verwachten moesten ze toch niet tevreden zijn over het product. Bovendien raden ze die winkel ook vaker aan bij vrienden en familie.

 

 Daarnaast stelt Minnema vast dat het terugsturen van producten een gewoonte is bij de consument. Sommige klanten zullen daardoor vaak iets terugsturen, terwijl anderen nooit iets retourneren.

 

In een eerder onderzoek kwam Minnema ook al tot de conclusie dat te positieve reviews er voor zorgen dat producten vaker worden teruggestuurd, omdat ze zo nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.