Google volgt u tot in de fysieke winkel | RetailDetail

Google volgt u tot in de fysieke winkel

Google volgt u tot in de fysieke winkel

Google is in de Verenigde Staten een pilootproject gestart om online klanten te volgen naar fysieke winkels. Het bedrijf wil uittesten of het kan meten of een klik op een AdWords-advertentie al dan niet tot een aankoop in een fysieke winkel leidt.

In-Store Attribution Transaction Reporting

Het pilootproject draait rond AdWords, de advertenties die verschijnen naast de zoekresultaten in de Google-zoekmotor. Wanneer een consument op een dergelijke advertentie klikt, sluist Google de bezoeker door naar de webshop. Google kan momenteel echter enkel volgen of de consument het product online koopt, maar hoopt dat te veranderen met het In-Store Attribution Transaction Reporting-project.

 

Nu on- en offline almaar meer in elkaar overlopen (multichannel), is er Google veel aan gelegen om ook te weten te komen of de consument na het zien van een online advertentie het product in een fysieke vestiging koopt. Google werkt hiervoor samen met databedrijven als Acxiom en Epsilon, die eerder al soortgelijke tests deden voor Yahoo, Microsoft, AOL en Facebook, aldus de Wall Street Journal.

 

Last van verschuivende advertentiemarkt

Dat Google zijn actieradius (en dus inkomsten) probeert uit te breiden, hoeft niet te verbazen: meer en meer Google-gebruikers stappen over van desktops en tablets naar smartphones. Dat heeft twee gevolgen voor het verdienmodel van Google: de advertentietarieven op smartphones liggen gevoelig lager en de concurrentie is er ook veel groter (denk maar aan Facebook).

 

Dat verklaart ook deels de tegenvallende kwartaalresultaten die het Californische bedrijf gisteren publiceerde: de zoekgigant was er dan het voorbije kwartaal wel in geslaagd zijn advertentievolume met 26% op te voeren (er wordt dus een kwart vaker geklikt op AdWords-reclame dan een jaar geleden), maar de gemiddelde prijs van een advertentie ligt intussen al 9% lager dan een jaar geleden. Die 'prijserosie' is volgens specialisten volledig toe te schrijven aan de opkomst van de smartphones.

 

De kwartaalomzet klokte trouwens af op 15,42 miljard dollar (ruim 11 miljard euro), 19% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 3,45 miljard dollar (of net geen 2,5 miljard euro), tegen 3,35 miljard dollar een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.