Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd? | RetailDetail

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?
Foto: Shutterstock

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Vooral transparantie is belangrijk

Vlotte verzending en levering dragen sterk bij aan de klantenbinding, ziet een nieuwe studie van het Duitse onderzoeksbureau ECC Köln. Maar opvallend genoeg is gratis thuislevering daarbij niet de belangrijkste verwachting van consumenten. Stiptheid en keuze tussen verschillende afleveropties worden meer geapprecieerd. 


Vooral transparantie is cruciaal: 90 procent van de online shoppers wil weten wanneer hun pakketje geleverd wordt, terwijl maar ongeveer de helft van de bevraagden in de studie belang hecht aan expresleveringen en sameday delivery. Liever willen ze op voorhand al een tijdsslot (78%) en een dag (68%) kunnen aanduiden waarop hun pakje geleverd wordt. 

 

Thuislevering niet meer standaard

De druk op de logistieke sector wordt zo hoog dat gratis thuislevering als ‘standaard’ niet meer mogelijk zal zijn in de toekomst, meent ECC Köln. Er is een tekort aan bezorgers en er zijn steeds meer ritten nodig, mede omdat de klant bij thuislevering in 40% van de gevallen niet thuis is bij de eerste leverpoging. 


Logischer zou het dan zijn om van thuislevering een premiumdienst met een meerprijs te maken en andere, meer flexibele opties als standaard te voorzien. Pakjesautomaten, leveringen op het werk of in een winkel kunnen de druk op de sector immers verlichten omdat ze minder tijdsgebonden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

Back to top