Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd? | RetailDetail

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?
Foto: Shutterstock

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Vooral transparantie is belangrijk

Vlotte verzending en levering dragen sterk bij aan de klantenbinding, ziet een nieuwe studie van het Duitse onderzoeksbureau ECC Köln. Maar opvallend genoeg is gratis thuislevering daarbij niet de belangrijkste verwachting van consumenten. Stiptheid en keuze tussen verschillende afleveropties worden meer geapprecieerd. 


Vooral transparantie is cruciaal: 90 procent van de online shoppers wil weten wanneer hun pakketje geleverd wordt, terwijl maar ongeveer de helft van de bevraagden in de studie belang hecht aan expresleveringen en sameday delivery. Liever willen ze op voorhand al een tijdsslot (78%) en een dag (68%) kunnen aanduiden waarop hun pakje geleverd wordt. 

 

Thuislevering niet meer standaard

De druk op de logistieke sector wordt zo hoog dat gratis thuislevering als ‘standaard’ niet meer mogelijk zal zijn in de toekomst, meent ECC Köln. Er is een tekort aan bezorgers en er zijn steeds meer ritten nodig, mede omdat de klant bij thuislevering in 40% van de gevallen niet thuis is bij de eerste leverpoging. 


Logischer zou het dan zijn om van thuislevering een premiumdienst met een meerprijs te maken en andere, meer flexibele opties als standaard te voorzien. Pakjesautomaten, leveringen op het werk of in een winkel kunnen de druk op de sector immers verlichten omdat ze minder tijdsgebonden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.