Groei Bol.com gaat verder

Groei Bol.com gaat verder

Bol.com blijft de records opstapelen: 2012 was al een recordjaar voor de online retailer en bij het bedrijf zijn ze er van overtuigd dat ze in 2013 nog beter zullen doen. In het eerste semester van dit jaar tekende de Ahold-dochter alleszins een dubbelcijferige groei op.

Ahold stimuleert forse groei

"We zijn de grootste verkoper van boeken, muziek en films in de Benelux en we zijn de grootste online aanbieder van elektronica en speelgoed", zegt CEO Daniel Ropers aan NUzakelijk. De overname door Ahold speelde naar zijn zeggen een belangrijke rol in de forse groei: zo kon o.a. het aantal afhaalpunten enorm groeien.

 

Sinds zijn oprichting is uitgegroeid tot een van de grootste online winkels van Nederland, met in totaal 17 miljoen transacties in 2012. Een derde van de bezoekers op de site was afkomstig van tablet of smartphone, waarmeem Bol.com het op de mobiele markt dus ook goed doet.

 

Groot aandeel externe transacties

Momenteel verkopen meer dan vierduizend bedrijven hun producten via Bol.com, naast hun eigen verkoopkanalen. Dat aandeel zal volgens Ropers nog verder stijgen de komende jaren: "Sommige winkels zien hun omzet met 50 procent toenemen. Er zijn veel partijen die honderdduizenden euro's omzet bij ons draaien", gaat hij verder bij NUzakelijk. Op die omzet heeft Bol.com een percentage tussen zes en twintig procent.

 

Ropers heeft er alleszins geen probleem mee dat Bol.com steeds meer opschuift van online winkel naar verkoopkanaal voor externe klanten: "Iedereen wint: De klant heeft alle keuze, de partner heeft er een effectief verkoopkanaal bij en voor ons is het een stap dichterbij de beste winkel van Nederland en België worden."

 

Uitbreiding categorieën

Bol.com breidt ook gestaag het aantal 'winkels' uit: sinds 2010 zijn er negen nieuwe categorieën, zoals speelgoed, toegevoegd en Ropers sluit nieuwe productgroepen zeker nog niet uit. "Qua assortiment zijn alle piketpalen inmiddels geslagen, maar daarbinnen is nog veel ruimte voor uitbreiding en verbetering."

 

Ropers is in ieder geval niet bang van de concurrentie – zoals Amazon: "Ik verwacht geen felle concurrentiestrijd tussen individuele marktpartijen binnen het online kanaal. De strijd is om de consument van offline naar online of multichannel te krijgen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top