Groei Bol.com gaat verder

Groei Bol.com gaat verder

Bol.com blijft de records opstapelen: 2012 was al een recordjaar voor de online retailer en bij het bedrijf zijn ze er van overtuigd dat ze in 2013 nog beter zullen doen. In het eerste semester van dit jaar tekende de Ahold-dochter alleszins een dubbelcijferige groei op.

Ahold stimuleert forse groei

"We zijn de grootste verkoper van boeken, muziek en films in de Benelux en we zijn de grootste online aanbieder van elektronica en speelgoed", zegt CEO Daniel Ropers aan NUzakelijk. De overname door Ahold speelde naar zijn zeggen een belangrijke rol in de forse groei: zo kon o.a. het aantal afhaalpunten enorm groeien.

 

Sinds zijn oprichting is uitgegroeid tot een van de grootste online winkels van Nederland, met in totaal 17 miljoen transacties in 2012. Een derde van de bezoekers op de site was afkomstig van tablet of smartphone, waarmeem Bol.com het op de mobiele markt dus ook goed doet.

 

Groot aandeel externe transacties

Momenteel verkopen meer dan vierduizend bedrijven hun producten via Bol.com, naast hun eigen verkoopkanalen. Dat aandeel zal volgens Ropers nog verder stijgen de komende jaren: "Sommige winkels zien hun omzet met 50 procent toenemen. Er zijn veel partijen die honderdduizenden euro's omzet bij ons draaien", gaat hij verder bij NUzakelijk. Op die omzet heeft Bol.com een percentage tussen zes en twintig procent.

 

Ropers heeft er alleszins geen probleem mee dat Bol.com steeds meer opschuift van online winkel naar verkoopkanaal voor externe klanten: "Iedereen wint: De klant heeft alle keuze, de partner heeft er een effectief verkoopkanaal bij en voor ons is het een stap dichterbij de beste winkel van Nederland en België worden."

 

Uitbreiding categorieën

Bol.com breidt ook gestaag het aantal 'winkels' uit: sinds 2010 zijn er negen nieuwe categorieën, zoals speelgoed, toegevoegd en Ropers sluit nieuwe productgroepen zeker nog niet uit. "Qua assortiment zijn alle piketpalen inmiddels geslagen, maar daarbinnen is nog veel ruimte voor uitbreiding en verbetering."

 

Ropers is in ieder geval niet bang van de concurrentie – zoals Amazon: "Ik verwacht geen felle concurrentiestrijd tussen individuele marktpartijen binnen het online kanaal. De strijd is om de consument van offline naar online of multichannel te krijgen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top