Groei Nederlandse webwinkels vlakt af | RetailDetail

Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Nederlandse webwinkels hebben afgelopen jaar hun omzet met 10 procent zien toenemen tot ruim 9 miljard euro. Ook het aantal Nederlanders dat online koopt en het aantal bestellingen per persoon blijven toenemen, zegt brancheorganisastie Thuiswinkel.org.

Gezien de algemene toestand van de detailhandel zijn de groeicijfers indrukwekkend, maar de groei is wel minder dan een jaar eerder. Toen nam de omzet nog met 19 procent toe, in 2007 lag het groeipercentage zelfs nog op 28 procent. Reizen blijven het populairst als online aankoop, met 3,7 miljard euro (40 procent van het totaal). Telefoons en telecomabonnementen zijn goed voor een omzet van 1,1 miljard, waarmee deze sector de nummer twee is.

 

Afgelopen jaar deden 10,5 miljoen Nederlanders minimaal één online aankoop. Het totale aantal bestellingen kwam uit op 78 miljoen, een toename van 13 procent. "Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen doen", stelt directeur Wijnand Jongen in een toelichting op de ontwikkelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.