Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Nederlandse webwinkels hebben afgelopen jaar hun omzet met 10 procent zien toenemen tot ruim 9 miljard euro. Ook het aantal Nederlanders dat online koopt en het aantal bestellingen per persoon blijven toenemen, zegt brancheorganisastie Thuiswinkel.org.

Gezien de algemene toestand van de detailhandel zijn de groeicijfers indrukwekkend, maar de groei is wel minder dan een jaar eerder. Toen nam de omzet nog met 19 procent toe, in 2007 lag het groeipercentage zelfs nog op 28 procent. Reizen blijven het populairst als online aankoop, met 3,7 miljard euro (40 procent van het totaal). Telefoons en telecomabonnementen zijn goed voor een omzet van 1,1 miljard, waarmee deze sector de nummer twee is.

 

Afgelopen jaar deden 10,5 miljoen Nederlanders minimaal één online aankoop. Het totale aantal bestellingen kwam uit op 78 miljoen, een toename van 13 procent. "Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen doen", stelt directeur Wijnand Jongen in een toelichting op de ontwikkelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top