Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Nederlandse webwinkels hebben afgelopen jaar hun omzet met 10 procent zien toenemen tot ruim 9 miljard euro. Ook het aantal Nederlanders dat online koopt en het aantal bestellingen per persoon blijven toenemen, zegt brancheorganisastie Thuiswinkel.org.

Gezien de algemene toestand van de detailhandel zijn de groeicijfers indrukwekkend, maar de groei is wel minder dan een jaar eerder. Toen nam de omzet nog met 19 procent toe, in 2007 lag het groeipercentage zelfs nog op 28 procent. Reizen blijven het populairst als online aankoop, met 3,7 miljard euro (40 procent van het totaal). Telefoons en telecomabonnementen zijn goed voor een omzet van 1,1 miljard, waarmee deze sector de nummer twee is.

 

Afgelopen jaar deden 10,5 miljoen Nederlanders minimaal één online aankoop. Het totale aantal bestellingen kwam uit op 78 miljoen, een toename van 13 procent. "Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen doen", stelt directeur Wijnand Jongen in een toelichting op de ontwikkelingen.

Tags: