Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Groei Nederlandse webwinkels vlakt af

Nederlandse webwinkels hebben afgelopen jaar hun omzet met 10 procent zien toenemen tot ruim 9 miljard euro. Ook het aantal Nederlanders dat online koopt en het aantal bestellingen per persoon blijven toenemen, zegt brancheorganisastie Thuiswinkel.org.

Gezien de algemene toestand van de detailhandel zijn de groeicijfers indrukwekkend, maar de groei is wel minder dan een jaar eerder. Toen nam de omzet nog met 19 procent toe, in 2007 lag het groeipercentage zelfs nog op 28 procent. Reizen blijven het populairst als online aankoop, met 3,7 miljard euro (40 procent van het totaal). Telefoons en telecomabonnementen zijn goed voor een omzet van 1,1 miljard, waarmee deze sector de nummer twee is.

 

Afgelopen jaar deden 10,5 miljoen Nederlanders minimaal één online aankoop. Het totale aantal bestellingen kwam uit op 78 miljoen, een toename van 13 procent. "Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen doen", stelt directeur Wijnand Jongen in een toelichting op de ontwikkelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top