Grote e-commerce plannen bij Hema | RetailDetail

Grote e-commerceplannen bij Hema

Grote e-commerceplannen bij Hema

Hema gaat de komende jaren zijn online werkwijze flink aanpakken. In 2018 moet dat resulteren in een volledig nieuw e-commerceplatform, maar het huidige platform kreeg eerst al een volledig nieuw design.

Sneller updaten

Ook achter de schermen vinden er grote veranderingen plaats: het team dat instaat voor de ontwikkeling en de onderhoud van het online platform werkt nu ook op een volledig nieuwe manier, waardoor er onder andere sneller updates kunnen worden uitgerold. Dat wordt bij Hema alvast als een eerste succes beschouwd: “Niet zozeer in omzet, maar in een blijere organisatie”, zegt onlinedevelopmentmanager Carsten Klomp.

 

”Er waren namelijk veel minder problemen en de problemen die er waren zijn sneller en iteratief opgepakt. Voor het eerst konden we op klantverzoeken ingaan en beloven dat iets binnen een aantal weken in plaats van maanden werd aangepast. Vandaag de dag moet je gewoon snel kunnen inspelen op vragen en veranderingen”, aldus Klomp bij onze collega's van Emerce.

 

Daarnaast werd er ook besloten om met meer verschillende digitale bureaus te gaan samenwerken, in plaats van slechts één. “Ze deden alles voor ons. Maar vaak betekende het ook dat ze voor de vernieuwende stappen die we wilden zetten veel moesten leren. In feite ten koste van ons project.” Nu werkt Hema met meerdere specialisten, die sneller problemen of innovaties kunnen aanpakken.

 

Immens project

Nadat die veranderingen achter de schermen werden doorgevoerd, werd in de zomer van vorig jaar de nieuwe webwinkel gelanceerd en internationaal uitgerold. Dat nieuwe design is echter maar een tussenstap tot een volledig nieuwe webshop, met een nieuwe architectuur. Daarbij werd de 'customer journey' volledig opnieuw uitgetekend, om zo de gaten in de huidige functionaliteiten te vullen.

 

“De operatie raakt ieder systeem in de organisatie. Het hele project bestaat uit negen subprojecten die allemaal in een bepaalde volgorde op elkaar moeten aansluiten. De interne coördinatie daarvan maakt dit zo complex”, onderstreept Klomp de grootte van het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.