Grote e-commerce plannen bij Hema | RetailDetail

Grote e-commerceplannen bij Hema

Grote e-commerceplannen bij Hema

Hema gaat de komende jaren zijn online werkwijze flink aanpakken. In 2018 moet dat resulteren in een volledig nieuw e-commerceplatform, maar het huidige platform kreeg eerst al een volledig nieuw design.

Sneller updaten

Ook achter de schermen vinden er grote veranderingen plaats: het team dat instaat voor de ontwikkeling en de onderhoud van het online platform werkt nu ook op een volledig nieuwe manier, waardoor er onder andere sneller updates kunnen worden uitgerold. Dat wordt bij Hema alvast als een eerste succes beschouwd: “Niet zozeer in omzet, maar in een blijere organisatie”, zegt onlinedevelopmentmanager Carsten Klomp.

 

”Er waren namelijk veel minder problemen en de problemen die er waren zijn sneller en iteratief opgepakt. Voor het eerst konden we op klantverzoeken ingaan en beloven dat iets binnen een aantal weken in plaats van maanden werd aangepast. Vandaag de dag moet je gewoon snel kunnen inspelen op vragen en veranderingen”, aldus Klomp bij onze collega's van Emerce.

 

Daarnaast werd er ook besloten om met meer verschillende digitale bureaus te gaan samenwerken, in plaats van slechts één. “Ze deden alles voor ons. Maar vaak betekende het ook dat ze voor de vernieuwende stappen die we wilden zetten veel moesten leren. In feite ten koste van ons project.” Nu werkt Hema met meerdere specialisten, die sneller problemen of innovaties kunnen aanpakken.

 

Immens project

Nadat die veranderingen achter de schermen werden doorgevoerd, werd in de zomer van vorig jaar de nieuwe webwinkel gelanceerd en internationaal uitgerold. Dat nieuwe design is echter maar een tussenstap tot een volledig nieuwe webshop, met een nieuwe architectuur. Daarbij werd de 'customer journey' volledig opnieuw uitgetekend, om zo de gaten in de huidige functionaliteiten te vullen.

 

“De operatie raakt ieder systeem in de organisatie. Het hele project bestaat uit negen subprojecten die allemaal in een bepaalde volgorde op elkaar moeten aansluiten. De interne coördinatie daarvan maakt dit zo complex”, onderstreept Klomp de grootte van het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Hema koopt eigen winkels in stations

04/07/2018

Hema neemt negen van haar stationswinkels in Nederland over van NS. De Nederlandse spoorwegdienst baatte de vestigingen tot nu toe uit, maar bouwt de exploitatie van retailformules voor anderen stelselmatig af.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.