Grote investeringen drukken winst Coolblue België | RetailDetail

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Stap naar Franstalig België

Vorig jaar groeide de omzet van Coolblue in België met 36 procent naar 244 miljoen euro. Ondanks die sterke stijging, kan het bedrijf geen hogere winst voorleggen. De bedrijfswinst steeg dan wel met 9 procent naar 1,2 miljoen euro, maar de nettowinst daalde met 12 procent naar 757.000 euro. Dat blijkt uit de jaarrekening die bij de Nationale Bank van België werd gedeponeerd.

 

De lagere winst is te verklaren door de investeringen die Coolblue in België doet. Zo opende het vorig jaar een nieuwe fysieke winkel in Zaventem, ondertussen al de derde na Wilrijk en Lochristi.

 

Ook dit jaar wordt er verder geïnvesteerd. Sinds enkele weken is het ook actief in Franstalig België en met CoolblueBezorgt verzorgt het voortaan ook de eigen witgoedlevering. Daarvoor nam het 50 nieuwe medewerkers in dienst.

 

Over heel het bedrijf werd vorig jaar een omzet gehaald van 857 miljoen euro, de helft meer dan een jaar eerder. De bedrijfswinst steeg daarbij naar 19 miljoen euro, terwijl de nettowinst uitkwam op 8,9 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.