Helft webwinkels heeft jaaromzet onder 10.000 euro | RetailDetail

Helft webwinkels heeft jaaromzet onder 10.000 euro

Helft webwinkels heeft jaaromzet onder 10.000 euro

Een rapport van de expertgroep Online Ondernemen in het kader van Shopping 2020 toont aan dat een groot deel van de Nederlandse webwinkels lage inkomsten heeft en dat één op drie zelfs nog nooit winst heeft gemaakt.

Veel ondernemers verdienen niets aan webshop

Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van de ondernemers gelooft dat ze in 2020 nog zullen bestaan. Nochtans overleven zes op de tien webwinkels de eerste vier jaar niet. Het is dan ook geen verrassing dat een groot deel aangeeft dat ze nooit iets hebben verdiend met hun online onderneming.


Van de ondervraagde ondernemers haalt immers 49 procent een jaaromzet lager dan 10.000 euro. Bij niet-voltijdse ondernemers ligt dat aandeel zelfs boven de zestig procent. Slechts 18 procent van de online ondernemers heeft sinds de start van hun webshop een modaal inkomen verdiend.


Liefst 34 procent van de 'spare time' ondernemers en 38 procent van de deeltijdse ondernemers zegt nooit een euro verdiend te hebben. Bij de fulltime ondernemers (15 procent) en de ondernemingen met twee eigenaars (20 procent) ligt het percentage weliswaar een stuk lager.

 

De resultaten van het onderzoek van de expertgroep zijn gebaseerd op een enquête bij 500 online ondernemers. Daarbij werden de webwinkels onderverdeeld in vijf types. Zo zijn er de 'spare time' en de parttime ondernemers, die naast een webwinkel ook nog een voltijdse of deeltijdse job hebben, en vervolgens zijn er de fulltime ondernemers, waarbij de webwinkel in handen is van één ondernemer. Tot slot zijn er nog webwinkels met twee eigenaars en webwinkels met drie of meer eigenaars. Meer dan de helft van de ondernemers blijkt uit die ondervraging niet fulltime bezig te zijn met zijn of haar webwinkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.