Indiase e-commerce tankt volop geld bij | RetailDetail

Indiase e-commerce tankt volop geld bij

Indiase e-commerce tankt volop geld bij

Enkele spelers in de Indiase e-commerce stapelen de kapitaalverhogingen in sneltempo op. Het nummer twee van India, Snapdeal, haalde zopas 200 miljoen dollar op. Ook marktleider Flipkart wordt in de lokale media genoemd.

 

Booming business

Snapdeal, India's op een na grootste e-commercesite, haalde zopas 200 miljoen dollar (een slordige 179,5 miljoen euro) op bij een groep institutionele investeerders, zo meldt zakenkrant De Tijd. Nog geen half jaar geleden kreeg het bedrijf al een half miljard van Alibaba, Softbank en Foxconn. Sinds zijn oprichting haalde Snapdeal op die manier al 1,8 miljard dollar (ruim 1,6 miljard euro) binnen.

 

Een enorm bedrag, maar nog altijd een pak minder dan het ‘Amazon van India’, marktleider Flipkart. Die haalde alles samen al 3,2 miljard dollar op (of zo’n 2,87 miljard euro) en zou volgens lokale media nog enkele miljarden achter de hand houden, aldus De Tijd.

 

De Indiase e-commerce kent dan ook een bijzonder sterke groei: van omgerekend 2,06 miljard euro omzet in 2012 naar 15,7 miljard dollar eind 2014, hetzij bijna een verachtvoudiging. Vandaar ongetwijfeld de grote interesse van buitenlandse investeerders.

 

Belgische link

Zo is er ook een Belgische link: beide Indiase internetreuzen zijn namelijk geen onbekenden voor Sofina. Die Belgische holding bezit een belang van een kleine 2% in Flipkart en kreeg vorig jaar in april ook een stukje van Snapdeal in handen, nadat die laatste het Indiase Freecharge overnam (die overname werd deels in aandelen betaald).

 

Gisteren meldde de Britse zakenkrant Financial Times overigens dat datzelfde Sofina - samen met onder andere Blackrock en een Chinees fonds - 200 miljoen pond of omgerekend 256,65 miljoen euro aan vers kapitaal heeft gepompt in The Hut, de Britse eigenaar van websites als Mankind (beauty voor mannen), Coggles (designkledij), Exante Diet (dieetvoeding) en Myprotein (sportvoeding).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.