ING heeft last van hackers

ING heeft last van hackers

Op enkele dagen tijd heeft ING meermaals te maken gehad met cybercriminelen die via een DDoS-aanval de online diensten van de bank hebben platgelegd. Hierdoor konden klanten van de bank niet meer internetbankieren, wat vooral een serieus probleem is voor de vele klanten die enkel via internetbankieren kunnen werken. Het is momenteel zelfs al zo ver gekomen dat de Tweede Kamer in Nederland uitleg heeft gevraagd van de banken in verband met de cyberaanvallen.

Drie aanvallen op korte tijd

Op 5 en 6 april werd ING een eerste keer het slachtoffer van een DDoS-aanval. Daarbij worden de servers van het doel overladen met aanvragen, waardoor de server tilt slaat zodat er geen contact meer mee kan worden gemaakt. Voor de klanten van ING betekende het simpelweg dat ze geen toegang meer hadden tot het internetbankieren.

 

Ook iDeal ING ondervond zware problemen van de aanvallen: het systeem lag een tijdlang plat, waardoor webwinkels heel wat geld misliepen. In totaal zou er tientallen miljoenen aan omzet verloren zijn gegaan.

 

Op dinsdag werd de bank dan al voor een tweede keer slachtoffer van een DDoS-aanval. De diensten werden na deze tweede aanval wel snel hervat, zij het dan in een beperkte vorm. Eerder op dinsdag was internetbankieren ook al niet mogelijk... omwille van werkzaamheden die werden uitgevoerd net DDoS-aanvallen beter te kunnen bestrijden.

 

Vanmorgen was het opnieuw zover: weer worden de servers van ING overstroomd met aanvragen, waardoor het voor klanten moeilijk is om toegang te krijgen tot de online diensten van ING. Ook iDeal had, alweer,  last van ernstige storingen. Ondertussen lijkt het er op dat iemand het stevig gemunt heeft op de bank met de oranje leeuw in het logo.

 

Nederlandse Tweede Kamer eist uitleg

Omwille van deze aanvallen tegen ING eist de Tweede Kamer nu uitleg van de Nederlandse banken. De Tweede Kamer wil weten wat de precieze oorzaken zijn van de storingen en hoe de communicatie naar de klant toe bij zulke aanvallen verbeterd kan worden. De informatievoorziening voor de klanten zou immers sterk ondermaats zijn geweest.

 

Zo liet Ronald Gerritse, topman van de Autoriteit Financiële Markten, al weten dat de communicatie van ING en van de Nederlandse Vereniging van Banken bij de eerste aanval veel sneller had moeten gebeuren. Hij pleit dan ook voor een communicatieprotocol voor de banken.

 

De Nederlandse Minister van Financiën Dijsselbloem is in ieder geval bezorgd over de aanvallen: “We moeten er blijkbaar continu rekening mee houden. Dit is een fenomeen waartegen we ons moeten wapenen”.

 

Bij ING laten ze weten dat er geen geld van de rekeningen is verdwenen. In het verleden is het al gebeurd dat aanvallers diefstallen hebben gemaskeerd met DDoS-aanvallen, maar dat zou dit keer dus niet het geval zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top