Internationale expansie prioriteit voor Alibaba | RetailDetail

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Daniel Zhang, CEO van de Chinese e-commercereus Alibaba, heeft in een interview te kennen gegeven dat internationale expansie de komende jaren de absolute prioriteit is binnen het bedrijf.

Internationale werknemers

"We moeten absoluut globaliseren", zei Zhang tijdens een speech voor zijn werknemers. "Dat zal de komende vijf, tien, dertig jaar ons doel zijn. [...] Anders zal Alibaba niet kunnen overleven." Daarom moet het bedrijf zijn interne structuur aanpassen, met een internationaal team dat het bedrijf moet leiden.

 

Het werknemersbestand van Alibaba moet volgens Zhang ook uitgebreid worden met niet-Chinese werknemers. Eind april had oprichter Jack Ma nochtans laten verstaan dat er tijdelijk geen nieuwe werknemers worden aangenomen, omdat het bedrijf de laatste tijd te snel was gegroeid. Daarnaast zal Alibaba ook sterk blijven investeren in internationale projecten zoals AliExpress en Tmall Global.

 

Daniel Zhang is pas sinds begin deze maand aangesteld als CEO van Alibaba en wil duidelijk onmiddellijk zijn stempel drukken op het beleid van het bedrijf.

 

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar haalde Alibaba 45 procent meer omzet dan een jaar geleden, ongeveer 2,5 miljard euro. Daarvan kwam slechts 9 procent uit internationale markten, een jaar eerder was dat nog 11 procent. Oprichter Jack Ma wil dat aandeel uiteindelijk opdrijven naar 50 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.