Internationale expansie prioriteit voor Alibaba | RetailDetail

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Daniel Zhang, CEO van de Chinese e-commercereus Alibaba, heeft in een interview te kennen gegeven dat internationale expansie de komende jaren de absolute prioriteit is binnen het bedrijf.

Internationale werknemers

"We moeten absoluut globaliseren", zei Zhang tijdens een speech voor zijn werknemers. "Dat zal de komende vijf, tien, dertig jaar ons doel zijn. [...] Anders zal Alibaba niet kunnen overleven." Daarom moet het bedrijf zijn interne structuur aanpassen, met een internationaal team dat het bedrijf moet leiden.

 

Het werknemersbestand van Alibaba moet volgens Zhang ook uitgebreid worden met niet-Chinese werknemers. Eind april had oprichter Jack Ma nochtans laten verstaan dat er tijdelijk geen nieuwe werknemers worden aangenomen, omdat het bedrijf de laatste tijd te snel was gegroeid. Daarnaast zal Alibaba ook sterk blijven investeren in internationale projecten zoals AliExpress en Tmall Global.

 

Daniel Zhang is pas sinds begin deze maand aangesteld als CEO van Alibaba en wil duidelijk onmiddellijk zijn stempel drukken op het beleid van het bedrijf.

 

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar haalde Alibaba 45 procent meer omzet dan een jaar geleden, ongeveer 2,5 miljard euro. Daarvan kwam slechts 9 procent uit internationale markten, een jaar eerder was dat nog 11 procent. Oprichter Jack Ma wil dat aandeel uiteindelijk opdrijven naar 50 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.